Krytyk i cynik - o "makdonaldyzacji"

konsument.130.jpg
konsument.130.jpg

<strong>O sprytnych sposobach oddziaływania na konsumenta - tak, aby wydał on w centrach handlowych jak najwięcej pieniędzy</strong>, oraz o swojej nowej książce &quot;Globalization of Nothing&quot; mówił w Warszawie Twórca teorii &quot;makdonaldyzacji&quot;, amerykański socjolog George Ritzer. &quot;Moja specjalizacja to krytycyzm i cynizm&quot; - zaznacza Ritzer, odpowiadając na pytanie, czy nie widzi w procesie globalizacji pozytywnych aspektów. Ritzer jest profesorem amerykańskiego Uniwersytetu w Maryland. Specjalizuje się m.in. w socjologii konsumpcji.

Ritzer jest autorem takich książek, jak "Makdonaldyzacja społeczeństwa" i "Magiczny świat konsumpcji", które ukazały się w Polsce nakładem wydawnictwa Muza S.A. Stosuje w swych rozważaniach termin "katedry konsumpcji". Zalicza do nich m.in. centra handlowe, parki rozrywki i sieci restauracji typu fast-food.

"Są one obecnie niczym obiekty kultu, do których ludzie udają się, czcząc konsumpcjonizm" - ocenia Ritzer. Dodaje, że zjawisko to zrodziło się w USA, lecz teraz obejmuje już niemal cały świat.

"+Katedry konsumpcji+ stosują chwyty, sprawiające, iż ludzie konsumują więcej, niż potrzebują. Istnieje cała armia badaczy wypracowujących metody wciągania ludzi w zakupy. Większość konsumentów jest całkowicie nieświadoma tych chwytów" - ostrzega socjolog.

Wykład Ritzera odbył się 24 lutego w warszawskim Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny. Socjolog podał słuchaczom przykłady chwytów stosowanych w centrach handlowych wobec klientów. To np. "zasada prawej strony". "Podobno ludzie wchodzący do supermarketu kierują się najpierw w prawą stronę. Dlatego tam umieszczane są często towary drogie" - tłumaczył.

Ritzer zaznaczył, że zjawisko makdonaldyzacji nie dotyczy już wyłącznie miejsc takich, jak sklepy. "Zaczyna docierać także do kościoła. Przykłady to sprzedawanie poradników typu +Siedem kroków do zbawienia+ czy ruch +megachurch+ (megakościół - PAP) w USA, czyli imprezy religijne organizowane w ogromnych halach, mogących pomieścić nawet 10 tys. wiernych, lub na stadionach sportowych" - opowiadał Ritzer.

Warszawskie spotkanie z Ritzerem było kolejnym wykładem zorganizowanym na Uniwersytecie Wolnego Czasu, który jest edukacyjną inicjatywą Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny, wspieraną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na Uniwersytecie Wolnego Czasu, funkcjonującym od października, wykładali już Benjamin Barber i Władysław Bartoszewski.

Książka Ritzera "Globalization of Nothing" ukaże się nakładem wydawnictwa Muza S.A. na początku przyszłego roku. Ma podsumowywać informacje zawarte w poprzednich publikacjach socjologa.JP

PAP - Nauka w Polsce

kol

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Fizyk: w podzielonym społeczeństwie sondaże sprawiają, że wynik wyborów staje się losowy

  • Fot. Adobe Stock

    Architektka: w Polsce nie myśli się o projektowaniu przestrzeni dla osób z demencją

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera