
Około 3,5 tys. osób rozpoczęło naukę na pierwszym roku studiów na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Najpopularniejszym kierunkiem w tegorocznej rekrutacji była medycyna, gdzie o jedno miejsce walczyło blisko 18 kandydatów. Uczelnia kształci w sumie 8,2 tys. studentów.
Rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski w swoim wystąpieniu zadeklarował dążenie do dalszego rozwoju uniwersytetu i realizację innowacyjnych projektów pracowników, doktorantów i studentów. - Będziemy nadal rozwijać nasze laboratoria, infrastrukturę badawczą i starać się o dodatkowe środki finansowe – zapowiedział rektor.
Ocenił, że w minionym roku akademickim widać to było szczególnie w Collegium Medicum, gdzie np. otwarto nowoczesne prosektorium, podpisano umowy umożliwiające tworzenie oddziałów klinicznych. - Wysoka jakość kształcenia została dostrzeżona przez Ministerstwo Zdrowia, którego decyzją zwiększono limit przyjęć na kierunek lekarski z 60 do 80 studentów – podkreślił prof. Kalinowski. W kolejnych miesiącach uczelnia zamierza rozbudować m.in. laboratorium biotechnologiczne, Centrum Symulacji Medycznych oraz powstające kliniki.
Rektor zapowiedział także intensywny rozwój Centrum Studiów KUL przy Areszcie Śledczym w Lublinie. W ubiegłym roku do studiujących tam osadzonych dołączyły także kobiety.
KUL oferuje kształcenie – jak podał rektor - na blisko 100 kierunkach. Wśród nowości wymienił m.in. duchowość i coaching, studia biblijne (pierwsze w Polsce). Największym zainteresowaniem w tegorocznej rekrutacji cieszył się kierunek lekarski (uruchomiony w 2023 r.), gdzie o jedno miejsce walczyło blisko 18 kandydatów. O jeden indeks na pielęgniarstwie starało się zaś prawie 9 osób, podobnie jak na psychologii.
Prof. Kalinowski zwrócił uwagę, że ze względu na demografię maleje liczba kolejnych roczników studentów. Jego zdaniem taka perspektywa może być zachętą do nowego sposobu myślenia o uprawianiu dydaktyki w wyższych uczelniach w Polsce. - Do rozpoczęcia akademickiej dyskusji o modelach kształcenia; przenieść odważny impuls do aktualizacji procesu dydaktycznego w środowiskach uniwersyteckich i właściwych rozwiązań formalno-prawnych na poziomie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – dodał rektor.
Minister nauki Marcin Kulasek w liście skierowanym do uczestników inauguracji roku akademickiego podkreślił, że KUL jest uczelnią, która buduje mosty między tradycją chrześcijańską a wyzwaniami współczesności oraz przestrzenią debaty moralnej i społecznej. „Wysoki poziom kształcenia, szeroki zakres prowadzonych badań, rozwinięta współpraca międzynarodowa, a przede wszystkim znaczący wkład w rozwój myśli chrześcijańskiej – to wartości, które od dziesięcioleci wyróżniają lubelski uniwersytet” – zaznaczył szef resortu nauki.
Wielki Kanclerz KUL, metropolita lubelski abp. Stanisław Budzik podkreślił w rozmowie z mediami szczególną rolę uniwersytetu katolickiego we współczesnym świecie, który powinien służyć niezmiennym wartościom. – Często spotykam w Polsce i za granicą byłych studentów KUL. I oni zawsze mówią, że ten czas dobrze przygotował ich do życia, pracy, rozumienia trudnych procesów. Zwłaszcza studentom pierwszego roku życzę wytrwałości, która przyniesie owoce. Niech mają satysfakcję, że są na uniwersytecie, który odegrał – i odgrywa – ogromną rolę w historii Polski – powiedział arcybiskup.
Wykład inauguracyjny wygłosił rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Alojzy Z. Nowak.
Katolicki Uniwersytet Lubelski jest najstarszą uczelnią w Lublinie. Powstał w 1918 r. Kształci ok. 8,2 tys. studentów, z czego ponad 630 to osoby z zagranicy. Pierwszy rok studiów rozpoczęło 3,5 tys. osób.(PAP)
gab/ wj/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.