Uczelnie i instytucje

KRAUM: uczelnie medyczne chcą kształcić edukatorów zdrowotnych

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Uczelnie medyczne chcą kształcić specjalistów od edukacji zdrowotnej - zadeklarowano podczas Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych we Wrocławiu. Najpierw do tej roli chcą zaangażować absolwentów kierunku zdrowie publiczne, którzy ze względu na wszechstronne wykształcenie mogą się podjąć tego zadania.

We Wrocławiu odbywa się posiedzenie Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM), poświęcone zagadnieniom edukacji zdrowotnej i medycznej, pod hasłem ”Edukacja zdrowotna, medyczna i humanizacja we współczesnym kształceniu kadr medycznych”.

Podczas konferencji prasowej poinformowano, że uczelnie medyczne chcą kształcić specjalistów od edukacji zdrowotnej, a KRAUM rekomenduje takie rozwiązanie, by najpierw do tej roli zaangażować absolwentów kierunku zdrowie publiczne na tych uczelniach.

Senator dr Beata Małecka-Libera, przewodnicząca senackiej Komisji Zdrowia oceniła, że absolwenci kierunków zdrowie publiczne dotychczas byli „słabo wykorzystani”.

„To są osoby kształcone od wielu lat i znakomicie przygotowane w zakresie problematyki edukacji zdrowotnej, profilaktyki, ale jednak dotychczas ta ścieżka rozwoju, kariery zawodowej i przypisania do konkretnych stanowisk nie jest odpowiednio wykorzystana. Dlatego tu na konferencji wspólnie rozmawiamy na temat wykorzystania tej grupy dobrze wyedukowanych absolwentów” - powiedziała dr Małecka-Libera.

Przypomniała, że trwają już prace w resorcie zdrowia, by wykorzystać absolwentów zdrowia publicznego do nowego zawodu, jakim jest profilaktyk.

„(...) miejsc wykorzystania absolwentów zdrowia publicznego jest dużo więcej. Mogą być koordynatorami systemu, ale także – ponieważ wprowadzamy nową lekcję do szkół, lekcję zdrowia – widzimy dużą szansę także na wykorzystanie tego zawodu w tym obszarze” - powiedziała senator.

Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu dr hab. Łukasz Rypicz przypomniał, że kształcenie edukatorów zdrowotnych będzie wymagało zmian w programie studiów, m.in. wprowadzenia zajęć z pedagogiki i psychologii oraz odbywania przez studentów praktyk w szkołach.

„Edukacja zdrowotna polaryzuje i elektryzuje nasze społeczeństwo od kilku miesięcy. Widzimy ogromną potrzebę, żeby nauczyciele, którzy będą uczyć najmłodszych byli jak najlepiej przygotowani. Dlatego nasi specjaliści z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu przygotowują podręcznik dla nauczycieli, który będzie skonstruowany w oparciu o podstawę programową, by przygotować niezbędne minimum wiedzy” - zapowiedział dziekan.

Dodał, że podręcznik będzie gotowy już pod koniec sierpnia tego roku i powinien być wsparciem dla nauczycieli, by nie pozostawiać „pola wątpliwości, czy coś jest właściwe lub nie”.

„Przy okazji jako środowisko akademickie chcielibyśmy zaapelować też do rodziców, aby zapisywali swoje dzieci na lekcje edukacji zdrowotnej. Jest to przedmiot fakultatywny, ale w naszej ocenie niezwykle ważny. To pokazują doświadczenia choćby innych krajów, jak Szwecja, gdzie edukacja zdrowotna została wprowadzona lata temu i to społeczeństwo jest dzisiaj znacznie zdrowsze, w lepszej kondycji niż nasze. Więc musimy działać już teraz” - podkreślił Rypicz.(PAP)

ros/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera