Uczelnie i instytucje

Resort nauki powołał Radę ds. Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce

Powołana na przewodniczącą zespołu prof. Anna Pacześniak (C-L) oraz sekretarz stanu w MNiSW Karolina Zioło-Pużuk (C-P), PAP/Piotr Nowak
Powołana na przewodniczącą zespołu prof. Anna Pacześniak (C-L) oraz sekretarz stanu w MNiSW Karolina Zioło-Pużuk (C-P), PAP/Piotr Nowak

Ponad 20 naukowczyń weszło w skład Rady ds. Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce, powołanego w resorcie nauki. Zespół pod kierunkiem prof. Anny Pacześniak zajmie się m.in. kwestią wdrożeń planów równości na uczelniach i dobrymi praktykami.

Rada ds. Kobiet w Nauce i Szkolnictwie Wyższym powstaje jako odpowiedź na wyzwania związane z nierównościami w środowisku akademickim. Zadaniem nowo powołanego zespołu będzie wskazywanie kluczowych obszarów działań dla ministra w zakresie polityk równościowych i przeciwdziałania dyskryminacji - poinformowało MNiSW. Gremium będzie zajmować się m.in. analizowaniem sytuacji kobiet w nauce i szkolnictwie wyższym, opiniowaniem projektów ustaw i rozporządzeń pod kątem równości płci, rekomendowaniem działań na rzecz eliminacji barier i dyskryminacji, badaniem rozwiązań zagranicznych w celu wdrażania dobrych praktyk w Polsce.

"Jako ministerstwo prosimy o pomoc, o wyznaczenie tych kierunków, w których ministerstwo mogłoby podążać, aby poprawić sytuację naukowczyń w nauce i szkolnictwie wyższym. Prośba, aby zespół pokazał nam te kierunki" - powiedział w piątek, wręczając akty powołania, minister nauki Marcin Kulasek.

Do zespołu powołano ponad 20 naukowczyń, które będą pracować pod kierunkiem prof. Anny Pacześniak z Uniwersytetu Wrocławskiego. W skład zespołu weszły: dr inż. Barbara Juszczyk, prof. dr hab. inż. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Aneta Trojanowska, dr Paulina Sekuła, dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, dr Anna Cybulko, dr Iwona Reichardt, prof. dr hab. Bogumiła Burda, dr hab. Joanna Hańderek, dr hab. Iwona Chmura-Rutkowka, dr hab. Katarzyna Leszczyńska, dr hab. Patrycja Matusz, dr Janina Petelczyc, Janina Bąk, dr hab. Małgorzata Niewiadomska-Cudak, dr Barbara Godlewska-Bujok, Monika Mielnik Kurek, dr hab. inż. Anna Kłos, dr inż. Małgorzata Krokowska-Paluszak, dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk i dr Anna Knapińska.

Pierwsze posiedzenie odbyło się w piątek w siedzibie resortu nauki, po wręczeniu powołań.

"Pierwsza rzecz, której musimy się przyjrzeć, to kwestia wdrożeń planów równości na uczelniach i kwestia dobrych praktyk" - powiedziała PAP wiceministra nauki Karolina Zioło-Pużuk. Dodała, że zespół przyjrzy się wielu kwestiom i problemom, m.in. praktykom negatywnym, takim jak mobbing czy przejawy dyskryminacji. Wiceministra oczekuje, że rada będzie się też przyglądać już istniejącym na niektórych uczelniach dobrym rozwiązaniom prorównościowym - zarówno wobec kobiet, jak i mężczyzn.

"Nie chciałabym sprowadzać rady tylko do walki o feminatywy, choć to ważny element. Gdyby nasze nierówności można było łatwo załatwić tylko i wyłącznie kwestią feminatywów, to już dawno by ich nie było" - skomentowała Karolina Zioło-Pużuk.

"Jesteśmy zobowiązane i zaproszone do tego, aby wszędzie, gdzie zapadają decyzje ważne dla kobiet i dla różnych sektorów funkcjonowania społeczeństwa, dbać o równowagę. Chodzi o to, żeby głos, perspektywa, dziedzictwo kobiet miały szanse wybrzmieć na równi z innymi głosami. O tym jest równość i różnorodność" - powiedziała PAP członkini zespołu, dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Jak dodała, jej największe oczekiwania związane z radą dotyczą rzetelnej diagnozy: "Jeśli chodzi o naukę, brakuje nam obecnie całościowej diagnozy pod kątem równości płci. Mamy punktowe, miejscowe diagnozy; robią je uczelnie, ale nie daje nam to całościowego obrazu. A jest on potrzebny, żeby adekwatnie projektować różne rozwiązania".

Wśród kwestii newralgicznych, dotyczących funkcjonowania kobiet w nauce i systemie szkolnictwa wyższego, prof. Chmura-Rutkowska wymieniła "kwestię awansu naukowego, problem liderstwa i przywództwa kobiet w nauce", a także kwestie związane z różnymi naruszeniami i szeroko rozumianą przemocą.

"Przemoc ze względu na płeć jest szczególnym problemem, któremu chcemy się przyjrzeć, bo wiemy, że dotyczy każdego środowiska, a wciąż jest tematem słabo zdiagnozowanym, tematem tabu. A jest dużo dobrych rozwiązań pozwalających radzić sobie z tymi problemami. Polityki równościowe i antydyskryminacyjne są już powoli wdrażane, ale to nadal należy trochę od oddolnej gotowości środowiska. Najwyższy czas, żebyśmy mieli ogólnonaukowy standard, dotyczący norm w obszarze traktowania siebie nawzajem, kobiet i mężczyzn" - powiedziała.

"Dla mnie priorytetową kwestią są stanowiska kierownicze - zwłaszcza na uczelniach, w naukach inżynieryjno-technicznych. Tam statystyki nie wyglądają optymistycznie" - zauważyła w wypowiedzi dla PAP dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk z Akademii Górniczo-Hutniczej, zapytana o obszary, którymi chciałaby się zająć jako członkini rady. Dodała, że "pracy jest dużo", bo w świecie nauki nadal dobrze mają się stereotypy dotyczące płci. "Społeczeństwo nie wie, co robią kobiety w nauce, a stereotypowo, gdy ktoś mówi: naukowiec - pojawia się obraz mężczyzny. (...) Nawet sztuczna inteligencja ma uprzedzenia dotyczące postrzegania kobiet w świecie nauki" - dodała. Wśród ważnych kwestii, którymi należy się zająć, wymieniła brak zainteresowania młodych osób, niezależnie od ich płci, pracą w sferze nauki. "Nauka jest stara. Mało młodych decyduje się na karierę naukową" - dodała wykładowczyni AGH.

Według danych systemu POL-on, tylko 28 proc. osób z tytułem profesora to kobiety, a w obszarze STEM tylko 33 proc. nauczycieli akademickich stanowią kobiety. Na poziomie europejskim sytuacja wygląda podobnie – w sektorze badawczym STEM kobiety stanowią jedynie 29 proc. kadry.

"Mamy wystarczająco dużo danych, żeby wiedzieć, że nierówności w nauce i w szkolnictwie wyższym faktycznie występują. I że pogłębiły się one po covidzie - głównie dlatego, że czynności opiekuńcze, opieka nad dziećmi, nad rodziną, spadły znowu na kobiety, w związku z czym ich kariera, również naukowa, zeszła na drugi plan. Mamy wystarczająco wiele danych, żeby wiedzieć, że takie nierówności są i z czego one wynikają. Trzeba zacząć działać" - powiedziała PAP Janina Bąk - statystyczka, nauczycielka akademicka i blogerka. (PAP)

zan/ bar/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

  • 14.01.2025. PAP/Albert Zawada

    Wiceministra nauki: w ustawie o szkolnictwie wyższym chcemy uwzględnić walkę z mobbingiem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera