Studenci kierunków inżynierskich, mimo solidnych podstaw teoretycznych, nie czują się gotowi do pracy w zawodzie. Brakuje im m.in. dostępu do nowych technologii i współpracy ich uczelni z biznesem - wynika z raportu Inżynierowie 4.0 firmy ABB.
Prawie co piąty student kierunków inżynierskich w Polsce uważa programy edukacyjne za zbyt archaiczne, wskazując na szereg problemów - wynika z przeprowadzonych badań.
Choć programy nauczania koncentrują się na kluczowych kompetencjach, takich jak wykorzystanie zaawansowanych umiejętności cyfrowych, to wiedza studentów kierunków takich jak robotyka, informatyka czy mechatronika pozostaje w dużej mierze teoretyczna. Powodem mogą być braki w infrastrukturze uczelni i brak dostępu do nowoczesnych technologii. Dane wskazują, że mimo solidnych podstaw teoretycznych, młodzi inżynierowie często nie są gotowi do pracy w rzeczywistym środowisku przemysłowym.
"Z naszych doświadczeń wynika, że absolwenci mają solidne podstawy do pracy w tzw. nowych technologiach. Uczelnie muszą szybko reagować na te zmiany, szczególnie jeśli chodzi o sztuczną inteligencję i biegłość cyfrową, siłą rzeczy stawiając głównie na praktykę i znajomość konkretnych systemów" – zaznaczył wiceprezes ABB w Polsce Tomasz Wolanowski, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika, że ponad 80 proc. badanych postuluje wprowadzenie bardziej praktycznych zajęć. W ich realizacji pomóc może współpraca uczelni z biznesem. Ponad 3/4 studentów oczekuje patronatów firm nad konkretnymi kierunkami, a prawie 2/3 widzi wartość we współprowadzeniu zajęć przez przedstawicieli branży.
Badanie przeprowadzone zostało przez firmę badawczą Selectivv Data Tank. Ankieta objęła 700 studentów pięciu czołowych uczelni technicznych w Polsce: Politechniki Warszawskiej, Łódzkiej, Wrocławskiej, Krakowskiej oraz AGH.
Firma technologiczna ABB zajmuje się rozwojem i implementacją nowych technologii. Działa w takich branżach, jak elektryfikacja, automatyka i robotyka.(PAP)
Karolina Prędota
kpr/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.