Polacy raczej boją się autonomicznych samochodów, ale z większą życzliwością, zwłaszcza kobiety, odnoszą się do idei pomocy robotów w pracach domowych – takie wnioski płyną z sondażu przeprowadzonego przez Laboratorium Badań Medioznawczych UW poświęconemu sztucznej inteligencji.
Co ciekawe, Polacy nie dostrzegają potrzeby prawnego uregulowania obszaru związanego z robotyką i AI, a znaczna ich część wcale nie zetknęła się jeszcze z tym zagadnieniem.
Badanie sondażowe miało pomóc odpowiedzieć na pytanie o to, jaką styczność Polacy mają z informacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji i robotyzacji, jaki jest ich poziom akceptacji dla różnych rozwiązań technologicznych używanych w poszczególnych sferach życia, a także jak kształtują się ich ogólne opinie dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji i automatyzacji w różnych sferach życia.
Większość osób badanych (71 proc.) deklarowała, że miała w ciągu ostatnich 12 miesięcy kontakt z informacjami medialnymi dotyczącymi sztucznej inteligencji (AI). Jednocześnie co czwarty badany nie był w stanie przypomnieć sobie ich treści - podsumowano w informacji prasowej.
W badaniu stwierdzono, że deklarowany kontakt z informacjami na temat sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich 12 miesięcy jest związany z większą akceptacją dla konkretnych rozwiązań technologicznych. Jednocześnie kontakt z treściami medialnymi nie ma istotnego statystycznie wpływu na ogólne postawy i opinie dotyczące sztucznej inteligencji jako zjawiska społecznego.
Badanie wykazało, że w najwyższym stopniu akceptowane były wszelkiego rodzaju technologie pomagające w codziennej pracy osób badanych.
· Technologią niebudzącą kontrowersji i akceptowaną na wysokim poziomie (70 proc. ) były autonomiczne dostawy z użyciem robotów i dronów.
· Wykorzystanie robotów w funkcjach opiekuńczych budziło zauważalny opór u części osób badanych (30 proc.), ale w przypadku tej technologii dalej przeważali jej zwolennicy.
· Technologią o wyższym poziomie społecznego dystansu było użycie robotów do wykonywania zabiegów medycznych. Mimo to większość respondentów możemy zaliczyć do zwolenników tej technologii.
· Technologią budzącą najwięcej kontrowersji były auta autonomiczne, w przypadku których, było więcej przeciwników (44 proc. - brak akceptacji; 28 proc. - zdecydowany brak akceptacji) niż zwolenników (35 proc. ).
"Sztuczna inteligencja jest teraz dla nas – odbiorców, regulatorów, badaczy – czymś w rodzaju cieczy nienewtonowskiej w dłoniach dziecka. Kiedy próbujemy ją oklepywać, ściskać, intensywnie z nią pracować, chwilowo wydaje się przewidywalna i pod kontrolą, można z niej nawet coś zbudować. Ale wystarczy chwila nieuwagi, kiedy odkładamy ją na bok, natychmiast się rozpływa, ucieka, traci przewidywalną formę. Tak pewnie będzie jeszcze przez jakiś czas, póki nie znajdziemy sposobu na uporządkowane i jakkolwiek regulowane współistnienie człowieka z tą technologią, które jest przecież nieuniknione i już się dzieje” – komentuje dr Karolina Brylska, Laboratorium Badań Medioznawczych
Naukowcy zadali też pytania dotyczące sztucznej inteligencji jako zjawiska społecznego i jej styku z różnymi sferami z życia.
· W pytaniu o konieczność państwowej regulacji i nadzoru nad technologią, przeważały odpowiedzi twierdzące (40 proc. ), ale zauważalna grupa badanych (20 proc.) uznała to za niepotrzebne.
· Wśród badanych panuje generalna zgoda ze stwierdzeniem, że zmiany technologiczne oparte na sztucznej inteligencji przyniosą przede wszystkim zyski dużym korporacjom technologicznym (34 proc.).
· W przypadku perspektyw pojawienia się nowych zawodów na skutek rozwoju technologii sztucznej inteligencji, przeważają raczej osoby sceptyczne (23 proc.) co do potencjału zmian korzystnych dla rynku pracy.
Według respondentów roboty mają potencjał, żeby pomóc w ich codziennej pracy. W szczególności zwracały na to uwagę kobiety, a płeć w sposób istotny różnicowała wyniki. Oczywiście ważnym pytaniem w tym kontekście jest to, w jaki sposób roboty są postrzegane przez kobiety i mężczyzn – co przychodzi im w pierwszej kolejności na myśl, gdy są pytani o wspieranie ich w codziennej pracy. Możliwe, że pojęcie „robot” przywodzi na myśl przede wszystkim skojarzenie z przymiotnikiem „kuchenny” – wskazuje prof. ucz. dr hab. Tomasz Gackowski, kierownik Laboratorium Badań Medioznawczych.
Sondaż przeprowadzono w dniach 17 - 21 kwietnia 2023 roku w Laboratorium Badań Medioznawczych metodą CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview, czyli wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo). W badaniu wzięło udział ponad 1400 respondentów.
Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego (LBM UW) to interdyscyplinarny zespół specjalistów – medioznawców, językoznawców, psychologów, socjologów, informatologów, politologów i statystyków. LBM prowadzi badania zawartości i odbioru mediów, w tym także gier i wirtualnej rzeczywistości.
Pełen raport dostępny tutaj.
Nauka w Polsce
lt/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.