Bolid z napędem hybrydowym to dziewiąta konstrukcja studentów Politechniki Białostockiej. Wyścigowe auto weźmie udział w zawodach branży motoryzacyjnej dla studentów - Formula Student.
Formula Student to zawody pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Zadaniem drużyn jest zaprojektowanie, zbudowanie, a następnie wystawienie do zawodów swojego prototypu samochodu wyścigowego. Następnie przez cały rok, na jedenastu torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów.
Studenci Politechniki Białostockiej (PB) już od kilku lat w ramach Formula Student konstruują kolejne bolidy; mają też sukcesy w poszczególnych konkurencjach na kilku torach na świecie.
We wtorek zaprezentowano najnowszy, dziewiąty bolid w historii PB. Pracował nad nim zespół Cerber Motorsport.
Po raz pierwszy w bolidzie PB zastosowano napęd hybrydowy. Innowacją są też elementy związane z pakietem aerodynamicznym, zmodyfikowana została konstrukcja silnika czy układu przeniesienia napędu. Bolid ma też nową konstrukcję nośną.
Jak wcześniej mówił PAP koordynator Cerbera Bartosz Siłkowski, hybryda ma polepszyć osiągi pojazdu, jeśli chodzi o akcelerację, a także z silnikiem elektrycznym zwiększyła elastyczność przy niskich prędkościach. Dzięki temu - jak zaznaczył - auto ma być jeszcze szybsze. Silniki elektryczne będą wspierać bolid w wolnych zakrętach i w trakcie konkurencji akceleracji.
Kolejną zmianą w bolidzie jest nowy kształt; ma obniżony przód, a konstrukcję przeprojektowano tak, by m.in. zmieścił się w niej napęd hybrydowy. Studenci opracowali też m.in. nowy system łączności, który przyspieszy analizę danych z ponad 30 sensorów umieszczonych w bolidzie.
Prace nad bolidem trwały dwa lata. Siłkowski mówił, że zostały ostatnie "szlify", żeby bolid mógł wyruszyć na zawody. Na pierwsze zespół wyruszy 21 lipca do Austrii, kolejne starty zaplanowano na Węgrzech, w Czechach i Polsce.
Podczas zawodów Formula Student bolid będzie sprawdzany w kilku konkurencjach. Najważniejszym i najtrudniejszym zadaniem będzie dwukrotne pokonanie 11-kilometrowego toru wyścigowego z obowiązkową zmianą kierowców. Oprócz tego bolid będzie sprawdzany m.in. pod względem osiągania prędkości na krótkim odcinku czy możliwości pokonywania zakrętów na tzw. ósemce. Oceniane będą też rozwiązania inżynierskie konstrukcji pojazdu, wycena kosztów powstania pojazdu oraz biznes plan.
Bolid powstał we współpracy zespołu studentów z firmami z całej Polski. Projekt finansowo wsparło Ministerstwo Nauki, miasto Białystok, a także województwo podlaskie.(PAP)
Nauka w Polsce
swi/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.