Naukowcy zauważyli, że jeśli prezes firmy jest narcyzem, do rady nadzorczej też chętnie mianuje narcystyczne osoby. To zwykle oznacza m.in. większą rotację i koszty.
Narcyzm różnie się przejawia, m.in. poprzez wysoką pewność siebie, destrukcyjne skupienie na sobie czy brak uwzględniania realnych potrzeb innych ludzi – przypominają naukowcy z Uniwersytetu w Dortmundzie (Niemcy).
Niewiele jednak wiadomo, jak takie nastawienia manifestują się w środowisku menedżerów wyższego szczebla.
„Narcyzi chcą jak najszerszemu gronu odbiorców pokazać, że są lepsi od innych. Wcześniejsze badania odkryły, że ma to swoje odbicie m.in. także w prasowych komunikatach firm czy listów do udziałowców” – mówi prof. Lorenz Graf-Vlachy, autor pracy opublikowanej na łamach „Journal of Management” (https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01492063241226904).
Można to rozpoznać na przykład po zbyt dużym zdjęciu prezesa w corocznym raporcie czy ciągłym wymienianiu jego nazwiska w upublicznianym komunikacie.
Badacze skrupulatnie przeanalizowali ponad 11 tys. profili LinkedIn osób na najwyższych menedżerskich stanowiskach w USA.
„Pokazaliśmy, że można rzetelnie mierzyć narcyzm menedżerów na podstawie ich profili LinkedIn, poprzez analizę liczby ich zdjęć, długości tekstu w sekcji ‘O mnie’, a także opisu prezentowanych umiejętności, certyfikatów i szczebli kariery” – informuje prof. Graf-Vlachy.
Analiza pokazała zaskakujące zależności. Prezesi z silnymi cechami narcystycznymi mają tendencję do konstruowania rady nadzorczej składającej się z osób o podobnych cechach.
Wzrost nasilenia narcyzmu u prezesa, statystycznie zwiększał też narcyzm zatrudnionego menedżera.
Wpływ tego na funkcjonowanie firmy okazał się silny i negatywny. Narcystyczny zarząd wyraźnie częściej się zmieniał, co jak tłumaczą naukowcy, oznacza zwykle wyższe koszty dla przedsiębiorstwa.
„W grupie narcyzów jeden chce zdominować innego, a to prowadzi do konfliktów, które z kolei skutkują zmianami w grupie” – podkreśla prof. Graf-Vlachy.
"Wyniki naszego badania pokazują, że ważne jest, aby prezesi i członkowie rady nadzorczej lepiej rozumieli dynamikę działającą w ich zespołach i odpowiednio wybierali menedżerów. Można to osiągnąć dzięki odpowiednio zbalansowanemu podejściu do cech osobowości kandydatów" – podsumowują naukowcy.(PAP)
Marek Matacz
mat/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.