Muzeum Warmii i Mazur uruchomiło aplikację umożliwiającą odwiedzającym olsztyński zamek zobaczenie, jak w średniowieczu wyglądały pomieszczenia, które zwiedzają. Dla graczy komputerowych przygotowano grę związaną z pobytem tu Kopernika.
Muzeum Warmii i Mazur przygotowało dla odwiedzających trzy multimedialne nowości: film o Koperniku, aplikację i grę komputerową. W ocenie kierownictwa muzeum nowości te mają uatrakcyjnić ofertę turystyczną – poinformował na konferencji prasowej w sobotę dyrektor Muzeum Warmii i Mazur Piotr Żuchowski.
Na krużganku olsztyńskiego zamku jest jedyne zachowane do dziś narzędzie astronomiczne wykonane przez Kopernika – tablica, która pomogła mu wyznaczyć moment równonocy wiosennej.
"Ludzie wciąż pytają, jak ta tablica działała. Umieściliśmy pod nią monitor, na nim będzie odtwarzany film, który przygotowaliśmy. On wytłumaczy, jak tablica powstawała i o co w niej chodzi" – powiedział Żuchowski.
Na zamku umieszczono także stojaki z kodami QR. Kupując bilet, zwiedzający będą mogli pobrać aplikację, a gdy zeskanują umieszczone w całym zamku kody QR, zobaczą, jak miejsce, w którym się znajdują, wyglądało w czasach Mikołaja Kopernika.
"Po zeskanowaniu wszystkich kodów zwiedzający otrzyma wirtualny dyplom" – powiedział wicedyrektor ds. muzealnych Muzeum Warmii i Mazur dr Sebastian Mierzyński. Przyznał, że kierownictwo muzeum liczy na to, że tego rodzaju urozmaicenie zwiedzania zamku spotka się z uznaniem zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Trzecią multimedialną nowością olsztyńskiego zamku jest gra komputerowa. Można w nią zagrać, wchodząc na TĘ stronę. Gra pokazuje życie na olsztyńskim zamku za czasów Mikołaja Kopernika. Objaśnia m.in. działanie tablicy astronomicznej i pokazuje architekturę zamku z czasów słynnego astronoma, m.in. drewniane krużganki.
Grę zaczyna przyjazd na zamek Kopernika jako nowego administratora. W kolejnych etapach można zobaczyć, jak Kopernik sporządzał tablicę astronomiczną, jak dbał o okoliczne tereny, osadzając na nich chłopów. Na ostatnim poziomie gry odtworzono napaść Krzyżaków na Olsztyn.
Grafika i muzyka gry nawiązują do realiów średniowiecza.
Obecni na konferencji prasowej marszałek województwa Marcin Kuchciński i abp Józef Górzyński zgodnie przyznali, że wprowadzanie multimediów do muzeów to nieunikniony kierunek rozwoju takich placówek.
"Gra, aplikacja i film to kolejne kroki w utrwalaniu wiedzy o tym, że Kopernik żył i pracował na Warmii" – mówił Kuchciński. Abp. Górzyński zaś dodał, że multimedia wprowadzane są nie tylko do obiektów świeckich, ale też sakralnych. "Multimedialny świat wciąga i fascynuje, nie da się tego uniknąć" – przyznał abp. Górzyński.
W ubiegłym roku olsztyński zamek, który od ubiegłego roku jest pomnikiem historii, odwiedziło 56 tys. osób. (PAP)
Joanna Kiewisz-Wojciechowska
jwo/ joz/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.