02.05.2024
12.01.2024 aktualizacja 12.01.2024

„Młode” tyranozaury to odrębny gatunek – nanotyranozaury

Skamieniałości, które brano za niedorosłe tyranozaury, to tak naprawdę odrębny gatunek dinozaurów – piszą naukowcy na łamach „Fossil Studies”.

Najnowsze analizy skamieniałości, uznanych wcześniej za młode tyranozaury, dowodzą, że jest to odrębny gatunek w grupie tyranozaurów. Nanotyranozaury mają węższe żuchwy, dłuższe tylne kończyny i większe przednie.

Co ciekawe, Nanotyrannus lancensis, czyli „karzełkowaty król”, został tak nazwany kilka dekad temu. Później jednak uznano, że reprezentuje młodego tyranozaura reksa. Najnowsze badania na nowo identyfikują go jako odrębny gatunek.

Pierwszą czaszkę nanotyranozaura odkryto w 1942 r. w stanie Montana (USA). Od tego czasu trwała debata, czy jest to osobny gatunek, czy może młodociany Tyrannosaurus rex.

Nick Longrich z University of Bath (W. Brytania) i Evan Thomas Saitta z University of Chicago (USA) uważają, że karzełek był odrębnym gatunkiem. Swoje wnioski opierają na analizie pierścieni przyrostowych w kościach dinozaura.

Okazuje się, że im bliżej zewnętrznej strony kości, tym pierścienie są gęściej upakowane. Oznacza to stopniowe zmniejszanie się tempa wzrostu kości u zwierzęcia.

Zdaniem badaczy taki wzorzec przyrastania kości sugeruje, że w chwili śmierci zwierzę było dorosłe.

Z badań opisanych w "Fossil Studies" wynika, że nanotyranozaur mógł osiągać wagę 900-1500 kg i pięć metrów długości. Daje to ok. 15 proc. wielkości tyranozaura reksa, który osiągał osiem ton lub więcej. (PAP)