Fot. Adobe Stock

Ultraprzetworzona żywność szkodzi, bo ją przetworzono

Mimo często identycznych składników żywność ultraprzetworzona jest bardziej szkodliwa dla zdrowia od niskoprzetworzonej – informuje pismo „American Journal of Public Health”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Powszechne konserwanty żywności powiązano z nadciśnieniem tętniczym i chorobami serca

    Spożywanie żywności zawierającej powszechnie stosowane konserwanty może zwiększać ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego i chorób układu krążenia – wynika z badania, które publikuje czasopismo „European Heart Journal”.

  • 17.10.2024. PAP/ Albert Zawada
    Świat

    Likopen z pomidorów chroni jelita przed grzybową toksyną

    Likopen, któremu pomidory zawdzięczają czerwoną barwę może chronić komórki jelita przed szkodliwym działaniem mykotoksyny wytwarzanej przez grzyby Fusarium – informuje pismo „Research”.

  • Chleb z mąką ze świerszcza domowego w różnych proporcjach (https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2025-1388). Źródło: Dominika Sikora, UMP
    Zdrowie

    Naukowcy zbadali, czy konsumenci chcą kupować chleb z mąką z owadów

    Dodatek mąki ze świerszczy poprawia wartość odżywczą chleba, jednak pogarsza nieco jego ocenę sensoryczną - wynika z badań przeprowadzonych wśród młodych kobiet. Jednocześnie sama informacja o obecności owadów nie obniża oceny produktu, a w niektórych przypadkach może ją nawet podnosić.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Przetworzona żywność szkodzi mięśniom

    Dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty powoduje odkładanie się w mięśniach tłuszczu. Dzieje się tak niezależnie od ilości spożywanych kalorii oraz ćwiczeń.

  • Podlasie, Fot. Adobe Stock
    Zdrowie

    Podlaskie/ Żywność o potwierdzonych właściwościach prozdrowotnych może być elementem rozwoju regionu

    Produkcja żywności o potwierdzonych badaniami właściwościach prozdrowotnych mogłaby być elementem rozwoju województwa podlaskiego - przekonywali w czwartek na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku uczestnicy konferencji nt. badań nad żywnością.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Ultraprzetworzona żywność zwiększa ryzyko zawału i udaru o 47 proc.

    Spożywanie ultraprzetworzonej żywności wiąże się z 47 proc. wyższym ryzykiem zawału serca lub udaru mózgu - wynika z amerykańskich badań. Eksperci twierdzą, że ograniczenie jej spożycia może stać się równie ważne dla zdrowia publicznego, jak kiedyś ograniczenie palenia tytoniu.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Żywność ultraprzetworzona zmniejsza szanse osób, które przeżyły raka

    Wysokie spożycie żywności ultraprzetworzonej może wiązać się z podwyższonym ryzykiem zgonu w przypadku osób, które przeżyły raka – informują naukowcy na łamach pisma „Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Pestycydy skracają życie ryb

    Długotrwała ekspozycja na pestycydy, w szczególności fosforoorganiczny chlorpiryfos, przyspiesza starzenie się i skraca życie ryb – informuje „Science”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Bambus jako zdrowa żywność

    Badanie przeglądowe ujawniło szereg korzyści zdrowotnych związanych ze spożywaniem pędów bambusa, najszybciej rosnącej rośliny na świecie – informuje specjalistyczne pismo „Advances in Bamboo Science”.

Najpopularniejsze

  • Fot. Adobe Stock

    Prof. Kotowska: niska płodność to nie katastrofa, a globalna zmiana

  • Naukowcy: Europa Środkowo-Wschodnia - nie peryferie, ale ważny obszar dla neandertalczyków

  • Badaczka z Harvardu: tradycyjny format CV sprzyja uprzedzeniom i utrudnia rekrutację

  • Psycholog: nieufność wobec szczepień ma źródła psychologiczne

  • Fotografia Marka Nikodema zdobyła po raz piąty tytuł APOD NASA

  • Fot. Adobe Stock

    Ultraprzetworzona żywność szkodzi, bo ją przetworzono

  • Do 2030 r. sztuczna inteligencja będzie zużywać tyle wody, ile potrzebuje 1,3 mld ludzi

  • Komisja Europejska zatwierdziła lek Aquipta do doraźnego zwalczania ataków migreny

  • Subiektywne odczucie starszego wieku towarzyszy gorszej kondycji

  • Nowa metoda lepiej ocenia przełomowe publikacje naukowe niż wskaźniki oparte na cytowaniach

Warszawa 1986. Klub Mikrokomputerowy MIKROS działający przy Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka (przedsiębiorstwo państwowe należące do Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego UNITRA). PAP/Maciej Musiał-AR

40 lat od debiutu pisma „Bajtek”; eksperci o początkach polskiej kultury cyfrowej

Początki polskiej informatyzacji związane były z oddolną inicjatywą obywateli i nauką programowania poprzez samodzielne przepisywanie kodów i poprawianie błędów w druku. O historii magazynu „Bajtek” rozmawiali naukowcy i twórcy pisma podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2026 w Warszawie.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera