Fot. Fotolia

Samoloty na zatrzaski

Zatrzaski i klipy, którymi łączone będą części samolotów, wyeliminują najczęstszą przyczynę uszkodzeń konstrukcji statków powietrznych. Bez otworów, którymi wprowadzane są nity i śruby, mniej będzie tzw. pęknięć zmęczeniowych. Konstrukcje będą bardziej wytrzymałe, a jednocześnie lżejsze i tańsze w produkcji. Nad samolotami na zatrzaski pracują Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu razem z Politechniką Lubelską.

Najpopularniejsze

  • 17.07.2024. Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Marek Gzik. PAP/Albert Zawada

    Wiceminister nauki: rosnące oczekiwania finansowe środowiska naukowego przekraczają nasz budżet

  • Ekspert: okres złotego wieku finansowania uniwersytetów minął

  • Psycholog: urojenia i psychoza w schizofrenii mają związek z błędami poznawczymi

  • Polska naukowczyni: porosty mogą przetrwać na Marsie

  • Wiceszef PAN o resorcie nauki: pierwszy rok stracony; teraz chęci są, ale brakuje długofalowej wizji

  • ESO/A. Levan, A. Martin-Carrillo et al.

    Tajemniczy rozbłysk może oznaczać, że gwiazda wchłonęła czarną dziurę

  • Nie tylko antybiotyki na stałe zmieniają florę bakteryjną jelit

  • Współpracujące modele SI zdały medyczne egzaminy

  • USA/ Udany test rakiety Starship przed planowanymi misjami na Księżyc i Marsa

  • Świat osiągnął pierwszy klimatyczny punkt krytyczny

Toń morska w jurze i w kredzie. Arch. Macieja Pindakiewicza

Ryby zdetronizowały głowonogi i zdominowały oceany na przełomie kredy i jury

Morza w okresie jurajskim nie przypominały tych dzisiejszych, ponieważ wtedy dominowały głowonogi, których najbliżsi dzisiejsi krewniacy to kałamarnice i mątwy. Zmiana nastąpiła na przełomie jury i kredy, kiedy to ryby zaczęły przejmować oceany – wykazały badania paleontologów m.in. z PAN.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera