Studenci Politechniki Łódzkiej nagrodzeni za aplikację do komponowania muzyki

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Studenci Politechniki Łódzkiej - Ewa Kłapcińska, Wiktor Kania i Mateusz Groblewski - zajęli pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie "Black Sea Science 2021” za stworzenie aplikacji FriML, będącej wirtualnym kompozytorem muzyki opartym na uczeniu maszynowym.

"Ewa Kłapcińska, Wiktor Kania i Mateusz Groblewski z Politechniki Łódzkiej zajęli pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie studenckim +Black Sea Science 2021+. Ich zwycięska aplikacja FriML jest wirtualnym kompozytorem muzyki opartym na uczeniu maszynowym. Laureaci są studentami informatyki na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki" - poinformowała w piątek PAP rzeczniczka PŁ Ewa Chojnacka.

Organizatorem konkursu była Odessa National Academy of Food Technologies. Uczelnia zaprosiła do jury ponad 100 specjalistów z 20 krajów świata. Do oceny było 239 prac w pięciu kategoriach konkursowych, obejmujących nauki o żywności, ekonomię, IT, robotykę, automatykę, energetykę oraz ekologię i ochronę środowiska.

Studenci Politechniki Łódzkiej do konkursu zgłosili projekt "FriML - Music generation using machine learning". Znalazł się on w najsilniej obsadzonej kategorii "Informatyka, automatyka i robotyka", w której do dwuetapowej oceny było 69 prac z 9 krajów. Międzynarodowe jury przyznało mu w finale pierwsze miejsce.

Jak podała Chojnacka, nagrodzona aplikacja powstała pod opieką dr. inż. Tomasza Jaworskiego i dr. inż. Piotra Ducha z Instytutu Informatyki Stosowanej, opiekunów koła naukowego Main, w którym studenci rozwijają swoje umiejętności i wiedzę.

FriML to narzędzie do generowania muzyki, wykorzystujące algorytmy uczenia maszynowego, udostępnione jako aplikacja uruchamiana w przeglądarce. Przejrzysty interfejs umożliwia użytkownikowi generowanie melodii, należących do różnych gatunków muzycznych, z różnymi kluczami i na różne instrumenty.

Zdaniem studentów ich aplikacja ma wiele potencjalnych zastosowań. Może być wykorzystana np. przez projektantów gier wideo w udźwiękowieniu ich twórczości. Projekt jest rozwiązaniem, które pozwoli na generowanie nowych melodii za pomocą kilku kliknięć myszką.

Rozwiązanie to oparto na sieciach rekurencyjnych LSTM, wykorzystywanych do zadań, wymagających przewidywania sekwencji danych na podstawie pewnego kontekstu. Dotyczy to zarówno klasyfikacji tekstu, rozpoznawania mowy i obrazów, generowania zdań oraz właśnie muzyki.

Działanie aplikacji można sprawdzić na stronie https://friml.netlify.app/. Jest to wersja demonstracyjna - generowane melodie trwają kilka sekund i zapisać je można wyłącznie w formacie MIDI.(PAP)

autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera