Studenci z Politechniki Śląskiej przygotowują bolid na nowy sezon

Studenci z koła naukowego Silesia Automotive przy Politechnice Śląskiej przygotowują swój bolid do nowego sezonu startowego. Jedną z głównych modyfikacji jest pakiet aerodynamiczny, który pozwoli skrócić czas przejazdu podczas wyścigu. Pierwsze zawody w lipcu w Wlk. Brytanii na legendarnym torze Silverstone.

Liczący ok. 20 osób zespół składa się głównie ze studentów Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej z siedzibą w Katowicach. Pod koniec zeszłego roku o grupie było głośno, gdy studenci – jako pierwszy zespół ze Śląska i drugi z Polski - wystartowali w zawodach Formula Student w Australii, osiągając dobre wyniki.

Teraz pasjonaci przygotowują swój bolid do nowego sezonu startowego m.in. wprowadzając pewne modyfikacje w układzie napędowym i układzie chłodzenia oraz zawieszeniu, a także kończąc projekt pakietu aerodynamicznego.

"Pakiet ten składa się z przedniego oraz tylnego skrzydła, a także z podłogi zakończonej dyfuzorem. Ma on zapewnić odpowiedni docisk bolidu do nawierzchni, co pozwoli nam na pokonywanie zakrętów z większą prędkością, a co za tym idzie – urwaniu kolejnych ważnych sekund na okrążeniu. Chcemy go zamontować w naszym bolidzie jeszcze przed pierwszymi zawodami" – powiedziała PAP Agnieszka Rutka z Silesia Automotive.

"Planujemy także wizyty na hamowni, gdzie będziemy stroić nasz silnik, a także wyjazd na kilka testów, by dopracować i ewentualnie poprawić to, co będzie konieczne. Ponadto, na zawodach oprócz konkurencji dynamicznych, dotyczących stricte bolidu i samej jazdy, są także konkurencje statyczne. Tym zajmuje się nasz dział marketingu, który pracuje nad udoskonaleniem biznesplanu oraz kosztorysu" – dodała Rutka.

Obecna moc silnika studenckiego bolidu to 141,5 koni mechanicznych i 128 niutonometrów. Waga własna maszyny wynosi 232 kg. "Docelowo chcielibyśmy zmieścić się w 240 kg, pomimo dodania znacznej ilości elementów do bolidu" – powiedziała Rutka. Dla porównania, pierwszy bolid sprzed dwóch lat ważył ok. 330 kg.

Swojej pasji studenci poświęcają niemal cały wolny czas. "Bywa tak, że siedzimy w garażu dzień w dzień, od rana do nocy, z małą przerwą na laboratoria lub ćwiczenia. W weekendy też tam nas można spotkać. Bolid to 90 proc. naszego życia" – mówiła Rutka.

Pierwszym startem w tym sezonie, który planuje zespół Silesia Automotive, są zawody Formula Student UK (w Wielkiej Brytanii) na legendarnym torze Silverstone. Odbędą się one w drugiej połowie lipca. Miesiąc później ekipa chce pojechać na zawody Formula Student Hungary, które odbędą się na węgierskim torze Gyor. Studenci zapowiadają także udział w różnego rodzaju krajowych imprezach motoryzacyjnych.

Agnieszka Rutka pytana, czy zespół korzysta z doświadczeń z ubiegłorocznych zawodów w Australii podkreśliła, że "każde zawody i kontakt z innymi inżynierami weryfikuje, co jest dobrze skonstruowane, a co jeszcze wymaga poprawy", a także dają możliwość rozmowy o pomysłach i wizjach ze studentami z całego świata.

Podczas takich wydarzeń nie brakuje też praktycznych i konkretnych porad. "Dużo dała nam rozmowa z Willemem Toetem, który zajmuje się działem aerodynamicznym w bolidach Formuły 1. Udzielił on nam wielu ważnych wskazówek, z których skorzystaliśmy podczas projektowania pakietu aerodynamicznego do naszego bolidu" – dodała.

Zawody typu Formula Student to zmagania pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Ich zadaniem jest zaprojektowanie lub zaprojektowanie i zbudowanie, a następnie wystawienie swojego prototypu samochodu wyścigowego do zawodów na kilku najbardziej popularnych torach.

Konkurs Formula Student składa się z kilku konkurencji, podczas których oceniane są zarówno parametry techniczne, wykonanie, jak i działanie maszyn w praktyce. Bolidy muszą przejść m.in. testy na pochylni czy testy hamowania, a także wystartować w wyścigu. Konieczne jest ponadto przedstawienie biznesplanu wprowadzenia bolidu na rynek i kosztorysu.

PAP - Nauka w Polsce

akp/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Katowice, 16.02.2022. Rektor UŚ prof. Ryszard Koziołek podczas gali wręczenia nagrody im. Kazimierza Kutza (jm) PAP/Zbigniew Meissner

    Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera