28.03.2024
28.02.2020 aktualizacja 28.02.2020

Ponaddwukrotnie większa od Ziemi egzoplaneta może nadawać się do życia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Na egzoplanecie, oddalonej od Ziemi o 124 lata świetlne, są odpowiednie warunki do tego, aby znajdowała się na niej woda w stanie ciekłym - ustalili brytyjscy naukowcy. Oznacza to, że na jej powierzchni mogą być odpowiednie warunki do istnienia życia - ustalili brytyjscy naukowcy.

Artykuł na temat ustalenia ukazał się w "Astrophysical Journal Letters".

Zespół z Uniwersytetu w Cambridge (Wielka Brytania) wykorzystał do swoich badań dane dotyczące masy, promienia i atmosfery egzoplanety K2-18 b. Stwierdził, że może znajdować się na niej woda w stanie ciekłym, poniżej atmosfery bogatej w wodór. Oznacza to - zdaniem badaczy - że na planecie mogą być odpowiednie warunki do istnienia życia.

Naukowcy sądzili do tej pory, że ze względu na swoje rozmiary planetę tę należy traktować raczej jako mniejszą wersję Neptuna (czyli planety nie nadającej się do życia), a nie większą odmianę Ziemi. Jej rozmiary i masa są odpowiednio ponaddwukrotnie i ponad ośmiokrotnie większe od ziemskich. Z wcześniejszych analiz, które opublikowano w 2019 r. wynikało, że w atmosferze K2-18 b występuje para wodna.

"Para wodna została wykryta na pewnej liczbie egzoplanet, ale nawet gdy planeta położona jest w strefie odpowiedniej do życia, nie oznacza to koniecznie, że na jej powierzchni są odpowiednie warunki do życia" - podkreśla dr Nikku Madhusudhan, który kierował najnowszymi badaniami.

Teraz naukowcy ustalili, że warstwa wodoru nie jest tak gruba jak sądzono, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie, by potencjalnie znajdująca się woda na powierzchni planety była w stanie podtrzymać rozwój życia. Z najnowszych analiz wynika również, że w atmosferze K2-18 b jest mniej amoniaku i metanu, niż się spodziewano.

K2-18 b okrąża położoną w konstelacji Lwa gwiazdę K2-18 o typie tak zwanego czerwonego karła, znacznie mniejszego i chłodniejszego niż Słońce. Znajduje się bardzo blisko swej dziennej gwiazdy, okrążając ją w ciągu zaledwie 33 dni. Planeta oddalona jest od Ziemi o 124 lata świetlne. Zaobserwowano ją po raz pierwszy w 2015 roku dzięki należącemu do NASA kosmicznemu teleskopowi Kepler. (PAP)