Altruizm i zarobki mogą nie iść w parze

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Osoby szukające pracy w organizacjach z altruistycznymi ideałami często czują się winne, negocjując zapłatę. Naukowcy radzą stosowanie jasnych i obiektywnych kryteriów wynagradzania pracowników.

Nie tylko organizacje non-profit, ale także komercyjne firmy coraz częściej deklarują prospołeczne, altruistyczne misje – zwracają uwagę naukowcy ze School of Business w University of Texas, Austin.

Choć mogą one mieć jak najbardziej czyste intencje, to - jak się okazuje - pracownikom trudniej jest w takich organizacjach czy firmach negocjować satysfakcjonującą zapłatę. Widząc altruistyczne deklaracje, często czują oni, że prośba o wyższą stawkę stałaby sprzeczności z ideałami przedsiębiorstwa czy instytucji i ograniczają się w swoich negocjacjach.

"Wskazuje to na szersze społeczne zjawisko dotyczące tego, jak postrzegamy pieniądze w kontekście czynienia dobra" – mówi prof. Insiya Hussain, autorka badania przedstawionego w piśmie "Organization Science" (https://pubsonline.informs.org/doi/10.1287/orsc.2023.1675).

"Istnieje dorozumiane założenie, że pieniądze i altruizm się nie mieszają. Według niego pieniądze niejako skażają próby czynienia dobra. Nawet jeśli kandydaci na stanowisko nie podzielają tej opinii, zakładają, że osoby rekrutujące tak właśnie myślą" – zwraca uwagę ekspertka.

Starający się o pracę kandydaci byli zaniepokojeni tym, że prośba o wyższe wynagrodzenie mogłaby być uznana za nieodpowiednią, co z kolei mogłoby skutkować ich niekorzystną oceną.

Komentując to, naukowcy mówią o autocenzurze. Podkreślają jednocześnie, że nie wiadomo, czy firmy lub instytucje celowo deklarują prospołeczne nastawienie, aby ograniczać oczekiwania odnośnie wynagrodzeń. Zalecają przy tym, aby menedżerowie brali pod uwagę możliwe reakcje potencjalnych pracowników w czasie rekrutacji. Proponują też stosowanie strategii transparentności odnośnie zasad dotyczących wynagrodzeń oraz uzależnianie płac od obiektywnych kryteriów, zamiast od negocjacji.

"Osoby starające się o pracę mogą wziąć pod uwagę to, czy firmy kładące nacisk na wpływ społeczny, dbają o swoich pracowników - finansowo lub w inny sposób" - mówi prof. Hussain. - "Natomiast firmy nie powinny zakładać, że pracownicy motywowani zewnętrznymi czynnikami nie dbają o swoją pracę, czy też, że nie są skłonni do ciężkiej pracy i dobrego wykonywania obowiązków".

Marek Matacz

mat/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Złote grzejniki do grillowania bakterii

  • Fot. Adobe Stock

    USA/ Po Covidzie siedzenie w domu stało się normą

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera