UNESCO rekomenduje rozwiązania na rzecz otwartej nauki

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Promowanie wspólnego rozumienia otwartej nauki, wprowadzanie sprzyjających jej rozwiązań prawnych czy inwestowanie w otwartą infrastrukturę i serwisy zapewniające bezpłatny dostęp do wyników badań - to kierunki działań na rzecz rozwoju otwartej nauki, jakie państwom członkowskim zaproponowało UNESCO.

Rekomendacje dotyczące otwartej nauki wyznaczają międzynarodowe standardy, wartości i cele w zakresie dostępności rezultatów badań. Zostały one przyjęte podczas 41. sesji Konferencji Generalnej UNESCO. Dokument wyznacza 193 państwom członkowskim UNESCO wspólne kierunki działań na rzecz rozwoju otwartej nauki, m.in. poprzez promowanie wspólnego rozumienia otwartej nauki, wprowadzanie sprzyjających jej rozwiązań prawnych czy inwestowanie w otwartą infrastrukturę i serwisy zapewniające bezpłatny dostęp do wyników badań (https://www.unesco.org/en/natural-sciences/open-science).

Poinformowała o tym w środę PAP Platforma Otwartej Nauki - centrum kompetencji Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW. Podmiot ten zaangażowany był z polskiej strony w postawanie wytycznych UNESCO.

"Jako instrument polityczny o zasięgu światowym Rekomendacja otwiera przed otwartą nauką zupełnie nowe perspektywy i przybliża nas do stanu, na rzecz którego pracujemy od wielu lat również w Polsce: otwartości jako podstawowego sposobu nie tylko komunikacji naukowej, lecz także i przede wszystkim samego prowadzenia badań" – mówi Jakub Szprot, członek komitetu doradczego UNESCO ds. otwartej nauki, kierownik zespołu Platformy Otwartej Nauki w ICM UW, cytowany w informacji przesłanej PAP.

Otwarta nauka polega na tworzeniu i udostępnianiu wiedzy naukowej w sposób otwarty i umożliwiający jej wykorzystanie przez wszystkich. Obejmuje rozwijanie współpracy naukowej i dzielenie się informacjami z korzyścią dla nauki i społeczeństwa, wspieranie transparentnych i otwartych procesów wytwarzania i oceniania wiedzy naukowej czy angażowanie w proces naukowy podmiotów spoza społeczności naukowej. W ujęciu UNESCO otwarta nauka stanowi także narzędzie wspierające zrównoważony rozwój społeczny i ekonomiczny oraz likwidowanie nierówności w dostępie do wiedzy.

Platforma Otwartej Nauki to działające w ICM UW centrum kompetencji w zakresie otwartych modeli komunikacji naukowej. Oferuje rozwiązania i narzędzia umożliwia-jące wdrażanie tych modeli oraz wspiera instytucje i naukowców w dzieleniu się wiedzą. Platforma prowadzi między innymi Bibliotekę Nauki - serwis udostępniający w sposób otwarty ponad 1500 czasopism naukowych - a także ogólnopolskie repozytoria publikacji i danych badawczych.

Więcej informacji - na stronach http://pon.edu.pl/ i https://icm.edu.pl/otwarta-nauka/

zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. materiały prasowe ODIM

    Niewielki zespół zainspirował całą społeczność inżynierów materiałowych

  •  Kraków, 21.06.2024. Prezes Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN Alicja Harackiewicz podczas gali otwarcia Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie. PAP/Art Service

    Prezeska SPIN: centra nauki to żaden naukowy plac zabaw

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera