Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
10.04.2020 aktualizacja 10.04.2020

Dwujęzyczność zmienia rozwijający się mózg

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dwujęzyczność w dzieciństwie wpływa na strukturę rozwijającego się mózgu – potwierdziły badania brytyjskich i amerykańskich naukowców, udostępnione przez repozytorium PsyArXiv.

Badacze z University of Reading i Georgetown University analizowali obrazy mózgu, przedstawiające strukturę istoty szarej u 711 osób oraz strukturę istoty białej u 637 osób w wieku od 3 do 21 lat.

Zaobserwowano, że bilingwizm wpływał na trajektorie rozwoju niektórych obszarów mózgu. Choć w okresie dzieciństwa objętość istoty szarej z mózgu w sposób naturalny zaczyna się zmniejszać, przy czym następuje zwiększenie jej gęstości, u osób dwujęzycznych proces ten przebiegał wolniej. Różnice te dotyczyły zwłaszcza obszarów związanych z przetwarzaniem języka i kontrolą dotyczącą języka używanego w danej sytuacji. Dwujęzyczność związana była ponadto z większą integralnością włókien istoty białej w wieku dojrzewania.

„Bilingwizm wydaje się sprawiać, że te obszary mózgu są bardziej odporne na zmiany zachodzące podczas rozwoju” – komentuje dr Michael Ullman, współautor analizy.

Podczas kolejnych badań naukowcy zamierzają skoncentrować się na lepszym poznaniu wpływu dwujęzyczności na proces starzenia się mózgu i funkcje poznawcze u seniorów.

Więcej - na stronie publikacji (DOI: 10.31234/osf.io/kjq6m) (PAP)

koc/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024