Dziecięce gaworzenie zmienia sposób, w jaki rodzice mówią do swoich pociech, co sugeruje, że maluchy kształtują środowisko, w którym uczą się języka – uważają naukowcy z Cornell University.
Badacze z laboratorium Behavioral Analysis of Beginning Years (B.A.B.Y) Cornell University zaobserwowali, że dorośli nieświadomie zmieniają swój sposób mówienia, tak aby zawierał mniej nietypowych słów, krótsze zdania i więcej jednowyrazowych odpowiedzi, kiedy reagują na dziecięce gaworzenie, jednak nie wtedy, gdy po prostu mówią do dziecka.
„Niemowlęta kształtują swoje własne środowisko językowe po to, aby ułatwić sobie naukę – wyjaśnił Steven Elmlinger, główny autor artykułu w magazynie „Journal of Child Language”. – Wiemy, że mowa rodziców wpływa na to, jak dzieci uczą się mówić – to ma sens – i że własne motywacje niemowląt również zmieniają sposób, w jaki się uczą". Nie badano jednak powiązania między tym, jak dzieci zmieniają rodziców czy też całe otoczenie, w którym się uczą.
W ramach badania 30 matek z niemowlętami przychodziło do laboratorium na 30-minutowe sesje zabaw przez dwa dni. Dziewięcio- i dziesięciomiesięczne dzieci mogły wędrować po pomieszczeniu, w którym znajdowały się zabawki, pudła i plakaty ze zwierzętami. Nagrywano je przy pomocy ukrytych mikrofonów i rejestrowano przy użyciu trzech kamer wideo.
Naukowcy analizowali słownictwo i składnię, używane przez matki oraz sprawdzali zmiany dojrzałości wokalnej u dzieci. Niemowlęta, którym matki zapewniały więcej okazji do nauki – używając uproszczonego sposobu mówienia z mniejszą liczbą słów i krótszymi wypowiedziami – drugiego dnia uczyły się szybciej nowych dźwięków.
To kolejny dowód na istotną rolę, jaką odgrywają niemowlęta w kształtowaniu swojego własnego środowiska nauki. Dlatego powinno się zachęcać rodziców do reagowania na dziecięce gaworzenie – uważa starszy autor badania, psycholog Michael Goldstein.
„Ono nie jest pozbawione sensu. Gaworzenie to społeczny katalizator, którym dzieci wydobywają informacje od otaczających je dorosłych” – podkreślił. (PAP)
mrt/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.