Radosne melodie poprawiają u słuchaczy zdolność do znajdowania najbardziej oryginalnych rozwiązań - twierdzą naukowcy po przetestowaniu utworów o różnym nastroju. I sugerują, by wiedzę tę wykorzystać w edukacji czy pracy naukowej.
Choć badania naukowe wykazały już wpływ muzyki na zdolności poznawcze, to jej działanie na umiejętność kreatywnego myślenia jest słabo poznane - zwracają uwagę autorzy badania, członkowie międzynarodowego zespołu badaczego z holenderskiego Radboud Universiteit Nijmegen oraz University of Technology w Sydney.
Na łamach pisma "PLOS ONE" podają oni prosty i przyjemny sposób na podniesienie kreatywności.
Holendersko-australijski zespół przeprowadził proste doświadczenie z udziałem ponad 150 ochotników. Podzieleni na cztery grupy, uczestnicy badania słuchali jednego z czterech rodzajów muzyki. Utwory były opisane jako spokojne, radosne, smutne lub niepokojące - zależnie od ich ładunku emocjonalnego (pozytywny lub negatywny) oraz dynamiki (wysoka, niska).
Potem przyszedł czas na testy sprawdzające działanie intelektu. Badały one zdolność tzw. myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego.
Na czym to polega? Otóż osoby, które wymyśliły najwięcej oryginalnych - a jednocześnie użytecznych pomysłów, zyskały najwięcej punktów pod względem kreatywności dywergencyjnej. Z kolei ochotnicy, którzy wpadli na jedno rozwiązanie najbardziej dopasowane dla danej sytuacji, zyskali najlepsze oceny z kreatywności konwergencyjnej.
Okazuje się, że muzyka może pomóc w pracy twórczej, ale nie każda. Klasyczne kompozycje z pozytywnym ładunkiem emocjonalnym i dużą dynamiką, które badacze zakwalifikowali jako radosne, były bardziej pomocne w znalezieniu dużej liczby oryginalnych rozwiązań, niż cisza.
Badacze proponują wyjaśnienie, które mogłoby wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Według nich zmienne elementy radosnej muzyki mogą wspomagać elastyczność myślenia, dzięki czemu słuchające jej osoby dostrzegają i biorą pod uwagę pomysły, które w ciszy nie przyszłyby im do głowy.
Autorzy odkrycia myślą już o kolejnych badaniach. Mogłyby one m.in. sprawdzić, jak na kreatywność wpływają dźwięki pochodzące z otoczenia oraz jak reagują przedstawiciele różnych kultur, osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu muzycznym.
Tymczasem badacze proponują wykorzystanie już zdobytej wiedzy. Sugerują wspomaganie muzyką kreatywności np. w edukacji, nauce i wszelkich organizacjach. (PAP)
mat/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.