Osoby z wykształceniem muzycznym cechują się krótszym czasem reakcji na bodźce dotykowe, słuchowe i dotykowo-słuchowe, niż osoby bez treningu muzycznego – zawiadamia czasopismo „Brain and Cognition”.
Poprzednie badania nad muzykami wykazały, że mają oni odmienną strukturę anatomiczną rejonów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, słuchowych i dotykowych. Najnowsze badanie naukowców z Uniwersytetu Montrealskiego (Kanada) sugeruje z kolei, że osoby grające na instrumentach szybciej reagują na sygnały z otoczenia (słuchowe i dotykowe) oraz sprawniej integrują bodźce pochodzące z różnych zmysłów.
Simon Landry i jego współpracownicy zaprosili do laboratorium 19 osób bez wykształcenia muzycznego i 16 osób praktykujących grę na instrumencie od co najmniej siedmiu lat. Wśród muzyków znalazło się ośmiu pianistów, trzech skrzypków, dwóch perkusistów, kontrabasista, harfiarz i altowiolista.
Ochotnicy byli badani oddzielnie. Każdy z nich zasiadał w jasno oświetlonym, wyciszonym pokoju, trzymając w jednej ręce mysz komputerową, w drugiej urządzenie wytwarzające wibracje, a przed sobą mając głośnik produkujący bodźce dźwiękowe. Jego zadaniem było jak najszybsze kliknięcie myszą w momencie, gdy poczuł wibracje, usłyszał dźwięk lub wychwycił oba bodźce na raz.
„U muzyków zaobserwowaliśmy znacząco szybsze czasy reakcji na bodźce słuchowe, dotykowe i słuchowo-dotykowe. Wyniki badania sugerują, że długotrwały trening muzyczny skraca czasy reakcji” – komentuje Landry.
Ze względu na to, że szybkość reagowania zmniejsza się wraz z wiekiem, trening muzyczny mógłby pomóc osobom, które przetwarzają informacje zmysłowe zbyt wolno.
Więcej na temat badania można znaleźć pod adresem: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278262616300550 (PAP)
ooo/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.