Kobiety stanowią 37 proc. studentów uczelni technicznych. Najwięcej pań studiuje w częściowo humanistycznej ATH w Bielsku Białej (50 proc.) i na Politechnice Koszalińskiej (48,9 proc.) - wynika z ogłoszonego w czwartek raportu "Kobiety na politechnikach 2016".
Odsetek liczby kobiet politechnikach, uznawanych dawniej za typowo "męskie", obserwowany jest od 9 lat (a na wydziałach technicznych uniwersytetów - od lat 7) w ramach akcji "Dziewczyny na Politechniki", organizowanej przez Fundację Edukacyjną Perspektywy.
W bieżącym roku kobiet na uczelniach technicznych jest już 37 proc. - poinformowała na czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie dyrektor zarządzająca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, Bianka Siwińska, przedstawiając dane z najnowszego raportu.
Choć wśród wszystkich studentów w Polsce kobiety stanowią stabilną połowę, to na uczelniach i wydziałach technicznych od zawsze stanowiły mniejszość. W roku rozpoczęcia akcji "Dziewczyny na Politechniki!" (2007/2008) panie na uczelniach technicznych stanowiły 30,7 proc. ogólnej liczby studentów. W ostatnich pięciu latach było ich średnio 36,3 proc.
Najbardziej sfeminizowaną uczelnią techniczną jest (częściowo humanistyczna) Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej, gdzie udział kobiet i mężczyzn wśród studentów wynosi dokładnie po 50 proc. Na drugim miejscu jest Politechnika Koszalińska (48,9 proc. kobiet wśród studentów).
Od początku prowadzenia akcji liczba kobiet na publicznych uczelniach technicznych zwiększyła się o 14 tys. - czytamy w raporcie.
W skali ostatnich pięciu lat najwięcej kobiet przybyło na politechnikach: świętokrzyskiej (wzrost udziału dziewczyn o 42,7 proc.), warszawskiej (o 38,8 proc.), poznańskiej (wzrost o 37,5 proc.), wrocławskiej (o 21,7 proc.) oraz gdańskiej (o 14,5 proc.).
"Nie ma już wydziałów technicznych, na których kobiety nie studiują w ogóle. Wciąż istnieją jednak kierunki stricte techniczne, tzw. ciężkie, gdzie dominują panowie. Jak np. Wydział Elektryczny Politechniki Częstochowskiej czy elektryczny Politechniki Śląskiej, gdzie liczba kobiet oscyluje wokół 4 proc." - powiedziała Siwińska.
Jak zaznaczyła, tendencja wzrostowa jest wciąż odczuwalna, choć spowalnia ze względu na ogólny, spadkowy trend demograficzny w grupie kandydatów na studia.
W roku akademickim 2015/16 na uczelniach technicznych jest 2762 doktorantek, co stanowi 39 proc. wszystkich słuchaczy studiów trzeciego stopnia.
Bardzo mało jest natomiast profesorek w zakresie nauk technicznych - wynika z raportu. Według danych z 14 uczelni technicznych w obecnym roku akademickim liczba profesorów tytularnych wynosi 1672, z czego kobiety stanowią niespełna 13 proc. (219 osób). Autorzy raportu zauważają jednak, że coraz więcej dziewczyn decyduje się na pozostanie na politechnikach i rozwijanie kariery naukowej.
Kobiet jest też wciąż niewiele we władzach uczelni technicznych. Rektorkami są prof. Maria Nowicka-Skowron z Politechniki Częstochowskiej oraz prof. Monika Madej z Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie. Kanclerkę (Barbarę Nowacką) ma Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie.
Według danych z 2014 r. kobiety wśród prorektorów uczelni technicznych stanowią ok. 8 proc. (8 kobiet na 98 mężczyzn). Na stanowiskach dziekanów, których jest w uczelniach technicznych w całym kraju 178, są 24 kobiety. Kobietą jest też co czwarty prodziekan.
Podczas czwartkowej konferencji ogłoszono też start drugiej edycji programu stypendialnego dla studentek politechnik, zorganizowanego przez firmę Intel Technology Poland we współpracy z Fundacją Edukacyjną Perspektywy.
Program skierowany jest do maturzystek 2016 r. i studentek politechnik. Dla 20 osób przewidziano stypendia finansowe (12 tys. zł brutto rocznie), opiekę mentorów i mentorek Intel, a także szansę na staż w Intelu w Polsce i USA. Programem objęte są wszystkie uczelnie techniczne w Polsce.
W ubiegłorocznej, 1. edycji programu o 20 stypendiów ubiegało się ponad 600 chętnych - podkreślił dyrektor ds. publicznych w firmie Intel, Michał Dżoga ogłaszając nową edycję programu.
Raport "Kobiety na politechnikach 2016" powstał na podstawie publikacji Głównego Urzędu Statystycznego "Szkoły wyższe i ich finanse" na lata: 2006/7-2014/15 oraz danych odnoszących się do roku akademickiego 2015/16 zebranych przez Fundację Edukacyjną Perspektywy na publicznych uczelniach technicznych. Analizie zostały poddane szkoły wyższe techniczne, które są klasyfikowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako publiczne uczelnie akademickie.
PAP - Nauka w Polsce
zan/ mki/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.