Laureaci ogólnopolskiego konkursu wiedzy prawniczej „Lex Master”

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Aleksandra Kochman i Gracjan Ciupa z Wrocławia zwyciężyli w 1. edycji ogólnopolskiego konkursu wiedzy prawniczej „Lex Master”, którego finał odbył się w czwartek. Oboje otrzymają po 3 tys. zł rocznego stypendium, które będzie wypłacane w miesięcznych transzach przez rok szkolny.

Finał konkursu organizowanego przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji w Rzeszowie odbył się w czwartek w Ministerstwie Sprawiedliwości w Warszawie. Konkurs adresowany był do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy nie ukończyli 18. roku życia.

Jak poinformował PAP rzecznik uczelni organizującej „Lex Master”, Przemysław Pawlak 20 finalistów (po 10 ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski) odpowiadało na wylosowane zestawy pytań problemowych i casusów.

„Pytania obejmowały zarówno zagadnienia, które uczniowie poznali w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, ale również wiedzę z zakresu: prawoznawstwa, praw człowieka, prawa konstytucyjnego, cywilnego, karnego, pracy, administracyjnego, gospodarczego, finansowego czy prawa międzynarodowego” – mówił Pawlak.

Uczniowie musieli wykazać się także wiedzą z zakresu m.in. praw konsumenta, zasad zawierania umów, ochrony danych osobowych, prawa autorskiego, cyberprzestępczości, praw pracownika, podatku dochodowego, przedsiębiorczości i prawa wykroczeń.

Ich wiedzę oceniały dwie komisje złożone z ekspertów rzeszowskiej uczelni, zajmujących się różnymi dziedzinami prawa.

Wśród gimnazjalistów najlepiej na pytania odpowiedział Gracjan Ciupa z Gimnazjum nr 10 z Oddziałami Dwujęzycznymi we Wrocławiu. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Hugon Kotwas z Trzciela, a trzecie - Maciej Pelka z Ostrzeszowa.

Wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych najlepsza okazała się Aleksandra Kochman z XIV Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu. Zdobywczynią drugiego miejsca została Joanna Piskorz z Krakowa, a Kacper Koman z Głogowa (woj. lubuskie) zajął trzecie miejsce.

Zdobywcy pierwszych miejsc byli zadowoleni z wygranej. Gracjan Ciupa przyznał, że jest zdziwiony takim wynikiem, ponieważ zajęcia z WOS zacznie dopiero w przyszłym roku. „Prawem jednak interesuję się już od dawna. Zaczęło się to podczas symulowanej rozprawy sądowej, na której byłem jeszcze w szkole podstawowej. Teraz swoją przyszłość wiążę właśnie z prawem” - wyjawił Ciupa.

Natomiast Aleksandra Kochman przyznała, że najtrudniejsze dla niej okazały się pytania z prawa cywilnego, a najłatwiejsze - z prawa międzynarodowego.

Konkurs „Lex Master” zorganizowany został w ramach programu „Edukacja szkolna przeciwko wykluczeniu prawnemu”. Jest to projekt Ministerstwa Sprawiedliwości realizowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 - 2014. Organizatorem konkursu była Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Rzeszowie.

Zmagania konkursowe rozłożone zostały na trzy etapy. Dwa pierwsze przeprowadzono za pomocą internetu on-line - o wyznaczonej godzinie każdy z uczestników logował się na specjalną platformę i odpowiadał na pytania testowe, zadawane przez superbohaterów symbolizujących poszczególne dziedziny prawa. W II etapie dodatkowo do rozwiązania były zadania problemowe i casusy.

Pawlak wyjaśnił, że celem konkursu „Lex Master” jest szerzenie wśród uczniów wiedzy prawniczej, a także wykształcenie właściwych, obywatelskich postaw wobec prawa i instytucji wymiaru sprawiedliwości oraz kształtowanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji.

Dodał, że konkurs cieszył się dużą popularnością; do pierwszego etapu zgłosiło się łącznie tysiąc uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski.

„Lex Master” to kolejne działanie rzeszowskiej uczelni mające na celu podnoszenie świadomości prawnej młodzieży. Uczelnia od wielu laty organizuje Ogólnopolską Olimpiadę Wiedzy o Państwie i Prawie. Przy uczelni działa także Podkarpacka Młodzieżowa Akademia Prawa i Bezpieczeństwa, adresowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych szeroko rozumianą problematyką prawa i bezpieczeństwa. Uczelnia od wielu lat jest także organizatorem Konkursu Wiedzy o Prawach Człowieka przygotowywanego w ramach Festiwalu Filmowego „Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie”.

PAP - Nauka w Polsce

api/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera