Pokazy o wybuchowym charakterze, podczas których słowo „chemia” nabiera nowego znaczenia – to domena koła naukowego „Flogiston” działającego na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej. W prezentacjach dotyczących chorób serca, układu krążenia i udzielania pierwszej pomocy specjalizują się studenci z koła naukowego Kliniki Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Młodzi popularyzatorzy znaleźli się w gronie finalistów konkursu Popularyzator Nauki w kategorii Instytucje Pozanaukowe.
Koło naukowe Flogiston zrzesza miłośników chemii, by pomagać im w rozwijaniu ich naukowej pasji. Studenci uczą się tu organizacji, planowania i pracy w grupie pod okiem prof. Michała Fedoryńskiego. Od wielu lat ich pokazy gromadzą tłumy widzów na festiwalu nauki, a w czasie roku szkolnego młodzi chemicy zapraszani są do szkół, gdzie prowadzą na wyjątkowe lekcje.
Koło Kardiologii istnieje niemal tak długo, jak sama Klinika Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Na posiedzeniach koła studenci i lekarze kliniki prezentują interesujące ich tematy naukowe. Inną formą działalności jest praca w zespołach klinicznych i możliwość przygotowania prac na kongresy naukowe. Opiekunem studentów jest dr n. med. Paweł Balsam.
Obydwa zrzeszenia studenckie zgłosiła do konkursu Firma Bayer, organizująca BayLab: salon multimedialny, w którym odbywają się warsztaty popularnonaukowe dla dzieci. Przedstawiciele firmy podkreślili w zgłoszeniu wiedzę, pasję i zaangażowanie przekazane uczestnikom programu „Making Science Make Sense”.
„Entuzjazm studentów przekroczył wyobrażenia organizatorów programu. Na szczególne podkreślenie zasługuje postawa p. Agaty Kołodziejczyk z KN Flogiston oraz dra Michała Pellera z SKN WUM - pełna oddania dla dzieci, pasji do przekazywania zawiłości naukowych, cierpliwości. Dzięki takiemu zaangażowaniu, możliwe było przeprowadzenie warsztatów wymagających indywidualnego podejścia, takich, jak zajęcia dla dzieci głuchoniemych” – podkreśla koordynatorka BayLab Aleksandra Stasiak.
Jej zdaniem studenci opowiadają o nauce w sposób przystępny, przeprowadzają pomysłowe doświadczenia i doskonale dobierają pomoce edukacyjne do tematu i treści warsztatów oraz grupy wiekowej słuchaczy. Pokazy cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Dotychczas w spotkaniach i warsztatach w BayLab udział wzięło ponad 3.500 osób, a każdym terminem warsztatów zainteresowanych jest średnio 8 szkół. 150 miejsc na warsztaty popularnonaukowe, organizowane w ramach tegorocznego Festiwalu Nauki, zostało zarezerwowanych podczas zaledwie 1,5 dnia trwania zapisów.
Warszawski BayLab to element globalnego programu promocji nauki „Making Science Make Sense”. Warsztaty odbywają się również podczas „Festiwalu Nauki” czy „Lata w Mieście”.
SERCE DO NAUKI
Wraz z rozwojem metod diagnostycznych i samej kliniki zmienia się również działalność Koła Kardiologii WUM. Ważnym obszarem działalności studentów jest popularyzacja nauki. Współorganizują oni Piknik Majowy WUM, biorą też udział w Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik.
Warszawiacy uzyskują od studentów informacje m.in. na temat prewencji chorób sercowo-naczyniowych, stymulatorów serca i ich działania oraz poznają zasady udzielania pierwszej pomocy przy użyciu automatycznego defibrylatora zewnętrznego. W przygotowanych pokazach przyszli lekarze poruszaliśmy problematykę chorób układu krążenia. Wykorzystując modele tętnic, tłumaczą np. jak powstaje blaszka miażdżycowa, jakie są konsekwencje zwężenia naczynia tętniczego oraz roli tego zjawiska w patogenezie choroby niedokrwiennej serca.
FLOGISTON – SUBSTANCJA POWODUJĄCA PALNOŚĆ
Jak sprawić, żeby żelek przemówił? Wystarczy rozpuścić chloran potasu w próbówce i wrzucić nieszczęśnika do środka. Następuje wówczas dość gwałtowna reakcja utleniania, a żelowy miś zaczyna wydawać dźwięki przypominające szum albo gwizd. Flogiston udowadnia też, że w zlewce laboratoryjnej można zrobić prawdziwą burzę z piorunami – w czasie prezentacji pojawiają się ciemne chmury, iskry wyglądające jak pioruny, niesie się też charakterystyczny odgłos gromu. Furorę wśród najmłodszych robi suchy lód, o temperaturze minus 78 stopni Celsjusza. Przy jego użyciu studenci tłumaczą im proces sublimacji.
W przerwach między pokazami na festiwalach nauki i w szkołach studenci zajmują się nieco innym wymiarem działalności popularyzatorskiej - już w gronie ekspertów. Organizowany przez koło Flogiston Międzynarodowy Kongresu Młodych Chemików YoungChem miał już 12 edycji. Konferencja gromadzi studentów oraz doktorantów kształcących się na kierunkach chemicznych na całym świecie. Kongres umożliwia im wymianę doświadczeń i nawiązywanie współpracy między chemikami z różnych krajów oraz różnych ośrodków akademickich. Studenci z Politechniki Warszawskiej byli wielokrotnie nagradzania za swoje przedsięwzięcia popularyzatorskie – np. w konkursie „StRuNa” dla najlepszych kół naukowych w Polsce. Flogiston zwyciężył w kategorii "Konferencja Roku", właśnie za projekt "YoungChem".
Pokazy, które pozwalają przedstawić suchą teorię w barwnej, żywej i czasem nawet wybuchowej formie, uświetniają również festiwal nauki „Skołowany Weekend”. To kolejna inicjatywa Flogistonu skierowana do uczniów warszawskich i podwarszawskich szkół. Pierwsza edycja Festiwalu odbyła się w maju 2013 roku. Ma on formę krótkich wykładów, dostosowanych do wieku i wiedzy słuchacza. Wykłady prowadzone są przez członków różnych kół naukowych z uczelni warszawskich.
TROCHĘ KUGLARSTWA, TROCHĘ NAUKI
„Poprzez pokazy można przede wszystkim przekazać zainteresowanie. Nie ma tu nauki przez duże N. Jest zabawa, trochę kuglarstwa. To wszystko ma jednak służyć popularyzacji nauki. Chcemy zaszczepić w dzieciach zainteresowanie, zapalić iskrę ciekawości: a jak to działa, a jak mogę zrobić coś podobnego, a czy ja też mogę zostanę chemikiem? Takie pomysły kiełkują za lat kilkanaście, kiedy maturzysta zastanawia się nad wyborem kierunku studiów. Może będzie studiować na naszym wydziale?” - mówił PAP Łukasz Dzieran z Flogistonu podczas jednej z minionych edycji Festiwalu Nauki Małego Człowieka w Warszawie.
Jak zapewnił, zrzeszonym tu studentom "olbrzymią frajdę" sprawia studentom przygotowywanie i prowadzenie pokazów dla dzieci. Zabawy mają formę widowiska, często organizowanego na wolnym powietrzu, co doskonale wpisuje się w formułę festiwalu nauki.
PAP – Nauka w Polsce
kol/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.