Postrzeganie miłości jako połączenia dwóch bratnich dusz wywiera niekorzystny wpływ na związek, bo sprzyja wyolbrzymianiu roli konfliktów – wynika z badań opublikowanych w „Journal of Experimental Social Psychology”.
Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto (Kanada) i Uniwersytetu Południowej Karoliny (USA) przekonują, że różne sposoby myślenia o miłości pomiędzy dwojgiem ludzi prowadzą do odmiennego wartościowania związku. Badacze dowiedli, iż ujmowanie miłości w kategoriach jedności (np. „jesteśmy dla siebie stworzeni”, „to moja druga połowa”) prowadzi do niższej satysfakcji ze związku niż postrzeganie miłości w kontekście wspólnej podróży (np. „zobacz, jak daleko zaszliśmy”, „przeszliśmy przez to wszystko razem”).
Osoby badane brały udział w kilku eksperymentach, podczas których wzbudzano u nich schemat "jedności", bądź "wspólnej podróży". W trakcie jednego z nich badani rozwiązywali quiz zawierający określenia powiązane z poszczególnymi schematami. Podczas innego uczestnicy dopasowywali kształty tworzące całość (schemat "jedności"), bądź rysowali linie prowadzące z punktu A do punktu B (schemat "podróży"). Po aktywowaniu odpowiedniego schematu osoby badane były proszone o przywołanie dobrych i złych chwil w związku, a następnie o jego całościową ocenę.
Okazało się, że osoby myślące na temat miłości w kategoriach "jedności" odczuwały mniejszą satysfakcję ze związku po przypomnieniu sobie przykrych momentów, np. kłótni. Nie zaobserwowano takiej zależności u osób, u których uprzednio wzbudzono schemat "podróży".
Jak zaznaczają badacze, jest wiele różnych dróg myślenia i mówienia o miłości, ale niektóre z nich wydają się bardziej adaptacyjne, jeśli chodzi o rzeczywiste relacje międzyludzkie. (PAP)
ooo/jjj/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.