W biurze i w miejscach publicznych najbardziej przeszkadzają nam rozmowy jakie przez telefon prowadzą inne osoby. To denerwuje nas bardziej niż zwykła rozmowa znajdujących się obok ludzi – informuje „PLoS One”.
Psychologowie University of San Diego udowodnili to co w zasadzie wiemy już od dawna. Zrobili to na przykładzie 149 studentów, którym powiedziona jedynie, że biorą udział w teście na umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem. Przy okazji jednak sprawdzano jak reagują na prowadzone obok rozmowy.
Połowa ochotników przyznała, że mimowolnie usłyszała rozmowę jaką inna osoba prowadziła przez telefon komórkowy. Pozostali byli świadkami jak dwie osoby rozmawiały ze sobą. Uczestnikom testu najbardziej przeszkadzały rozmowy telefoniczne. Wielu z nich twierdziło, że starało się nie słuchać tego o czym ktoś rozmawia, ale na ogół udawało się to w niewielkim stopniu.
Obie grypy w teście na czytanie ze zrozumieniem uzyskały podobne rezultaty. Wydaje się zatem, że rozmowy przez telefon nie pogarszają naszego wysiłku intelektualnego, ale psują komfort psychiczny.
„To pierwsze tego rodzaju badania, w których próbowano odtworzyć naturalne sytuacje jakie zdarzają się nam na co dzień” - twierdzi autorka testu Erstautorin Veronica Galvan.
Jej zdaniem, kłopot polega na tym, że z jednej strony trzeba dobrze się wsłuchać w czyjąś rozmowę, żeby ją śledzić ze zrozumieniem, z drugiej natomiast trudno całkowicie się wyłączyć z jej podsłuchiwania. Dlatego jest to tak irytujące. (PAP)
zbw/ tot/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.