02.05.2024
08.01.2013 aktualizacja 08.01.2013

Puryny pomagają chronić narządy podczas znieczulenia

Grupa naukowców Uniwersytecie Colorado School of Medicine znalazła cząsteczki, które chronią organizm przez ewentualnymi szkodliwymi skutkami znieczulenia. Są nimi puryny - podstawowe „cegiełki molekularne” organizmu, będące składowymi DNA i RNA.

W dzisiejszych czasach znieczulenia (anestezje) są uważane za dość bezpieczne zabiegi. Jednak zdarza się, że podczas narkozy dochodzi do pewnych nieprawidłowości, np. uszkodzenia nerek lub innych narządów wewnętrznych.

Amerykańscy badacze pod kierownictwem prof. Holgera Eltzschiga odkryli, że przez takimi efektami mogą chronić puryny.

Puryny to bardzo ważne dla organizmu związki, wchodzące w skład zasad azotowych nukleotydów - podstawowych składników strukturalnych kwasów nukleinowych (DNA i RNA) oraz związków magazynujących i przenoszących energię w komórkach (np. ATP i ADP). Jedna z puryn - adenina - wraz z innym składnikiem (rybozą) tworzy nukleozyd adenozynę.

W artykule opublikowanym w grudniowym numerze „New England Journal of Medicine” Eltzschig i jego koledzy udowodnili, że produkcja adenozyny w przestrzeni zewnątrzkomórkowej pomaga chronić narządy przed uszkodzeniem. W toku badań ustalili, iż aktywacja receptorów adenozyny w płucach, jelitach lub sercu zabezpiecza te organy przed niebezpiecznymi zmianami, które mogą wystąpić w wyniku podania leków znieczulających.

„To bardzo obiecujące odkrycie - mówią naukowcy z Colorado. - Kontynuacja badań nad tym zagadnieniem może się przyczynić do rozwoju nowych kierunków leczenia”.

Eltzschig i jego zespół przyjrzeli się także wpływowi adenozyny na przebieg procesów chemicznych w przebiegu raka, uszkodzenia płuc, zapalenie jelit i czynności płytek krwi. I we wszystkich tych przypadkach wykryli jej ochronne działanie. (PAP)