Obszerne badanie pokazało, że dzieci jedzące szkolne obiady mają aż o 18 proc. lepsze wyniki w testach z czytania i o 9 proc. z matematyki. Taka różnica pojawiała się jednak dopiero po kilku latach korzystania ze szkolnych obiadów.
Naukowcy z Europejskiej Szkoły Zarządzania i Techniki w Berlinie na łamach pisma „Journal of Development Economics” opisali silną korelację między odżywieniem dzieci a ich intelektualnym rozwojem.
Autorzy publikacji posłużyli się analizą efektów programu, w którym wprowadzono w Indiach darmowe obiady w szkołach dla ponad 120 mln dzieci. Analiza objęła ponad 200 tys. gospodarstw domowych z prawie 600 różnych rejonów.
Dzieci, które korzystały z darmowych obiadów przez kilka lat, aż o 18 proc. lepiej radziły sobie z testami sprawdzającymi umiejętność czytania i o 9 proc. z testami matematycznymi niż ich rówieśnicy, którzy korzystali z tego rodzaju posiłków krócej niż rok.
„Wpływ odżywienia wydaje się kumulować z czasem” - podkreśla autor analizy prof. Rajshri Jayaraman.
„Wcześniejsze badania obejmowały różne okresy, od dwóch tygodni do dwóch lat i nie udało im się uchwycić ważnego efektu. Otóż, jak pokazuje nasz projekt, rzeczywista korzyść ze szkolnych obiadów jest obserwowana u dzieci korzystających z nich przez okres od dwóch do pięciu lat” - wyjaśnia naukowiec.
Badacze przytaczają tymczasem dane World Food Program, według których w 2013 r., na całym świecie 268 mln dzieci (zaledwie jedno na pięć) otrzymało szkolny obiad. Kosztowało to 75 mld dolarów.
Więcej informacji:
https://press.esmt.org/all-press-releases/school-lunch-learning (PAP)
mat/ ekr/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.