<p>Średnia wieku dyrektora szkoły lub placówki oświatowo-wychowawczej - np. przedszkola - to 47,8 lat; prawie trzy czwarte (72,1 proc.) dyrektorów tych placówek to kobiety; niemal wszyscy dyrektorzy mają wyższe wykształcenie - wynika z raportu Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (CODN).</p>
Jak podaje opublikowany w poniedziałek raport, w roku szkolnym 2005-2006 łączna liczba nauczycieli, pełniących funkcje kierownicze w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych wynosiła 49,3 tys. osób. Najliczniejszą grupę wśród kadry kierowniczej szkół i placówek stanowią ich dyrektorzy i wicedyrektorzy; w minionym roku szkolnym było to łącznie 42 tys. osób tj. 85,2 proc. ogółu kadry kierowniczej.
W zawodzie nauczycielskim w Polsce zdecydowanie przeważają kobiety. Udział kobiet, pracujących w zawodzie nauczyciela w 2005 r. wynosił 80,3 proc. W grupie dyrektorów szkół i placówek oświatowych udział kobiet wynosił 72,1 proc., a mężczyzn 27,9 proc. Największy udział kobiet – dyrektorów był w woj. śląskim – 79,7 proc. oraz łódzkim – 77,4 proc. Natomiast największy udział dyrektorzy – mężczyźni mieli w woj. kujawsko–pomorskim – 35,4 proc. i podkarpackim – 33,7 proc.
Średnia wieku nauczycieli we wrześniu 2005 roku wynosiła 41,6 lat. Dyrektorzy szkół i placówek należą w zdecydowanej większości do grona nauczycieli starszych wiekiem i o dłuższym stażu pracy pedagogicznej, dlatego ich średnia wieku wynosiła 47,8 lat - najmłodszy dyrektor miał 23 lata, a najstarszy 79 lat.
Dyrektorów bardzo młodych, czyli mających poniżej 30 lat było 63 (0,23 proc. ogółu dyrektorów). Najstarszych dyrektorów, czyli w wieku powyżej 60 lat było 857 (3,1 proc.).
Na początku roku szkolnego 2005/2006 w całym kraju ponad 17 tys. dyrektorów miało stopień nauczyciela dyplomowanego, 9,6 tys. dyrektorów stopień nauczyciela mianowanego, a 190 stopień nauczyciela kontraktowego. Około 400 dyrektorów nie posiadało żadnego stopnia awansu zawodowego, a 28 tylko stopień nauczyciela stażysty.
Najwięcej dyrektorów ze stopniem nauczyciela dyplomowanego jest woj. małopolskim - 79 proc. i warmińsko–mazurskim - 73,3 proc, a najmniej - w lubelskim - 45 proc..
We wrześniu 2005 roku ponad 99 proc. wicedyrektorów i dyrektorów posiadało wykształcenie wyższe.
Najwięcej dyrektorów o specjalności ogólnokształcącej to specjaliści od wychowania przedszkolnego – ponad 5,5 tys. dyrektorów. Specjalistami kształcenia zintegrowanego było 5,37 tys. dyrektorów, matematyki – 2,92 tys., języka polskiego – 2,72 tys. i informatyki – 2,64 tys. Najmniej licznymi specjalnościami okazały się mniej popularne w Polsce języki obce: hiszpański, włoski, francuski i doradztwo zawodowe.
Biorąc pod uwagę kwalifikacje dyrektorów do nauczania przedmiotów zawodowych lub prowadzenia zajęć zawodowych, najbardziej popularne specjalności w minionym roku szkolnym to mechaniczne i artystyczne oraz zarządzanie i marketing.
Łączna liczba dyrektorów, posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotów ogólnokształcących i przedmiotów zawodowych wynosiła we wrześniu 2005 r. 43,65 tys. osób i była wyższa od liczby dyrektorów zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych w tym okresie. Oznacza to, że zdecydowana większość dyrektorów posiadała kwalifikacje do nauczania więcej niż jednego przedmiotu szkolnego.
Raport opracowano na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej. DSR
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.