Dzieci, które przed 5 rokiem życia posługują się dwoma językami
jąkają się znacznie częściej, niż rówieśnicy mówiący w jednym
języku - informuje pismo "Archives of Disease in Childhood".
Zebrano dane, na temat języków, jakimi opiekunowie dzieci posługiwali się w domu - językiem angielskim; czy innym językiem, jeśli byli imigrantami; czy też angielskim w połączeniu z językiem ojczystym.
Okazało się, że dzieci, które przed 5 rokiem życia posługiwały się dwoma językami - ojczystym językiem rodziców oraz angielskim - częściej jąkały się niż dzieci posługujące się od urodzenia jednym językiem. Z kolei jąkające się maluchy, które do 5 roku życia mówiły wyłącznie w jednym języku, szybciej pozbywały się tej wady wymowy. Ponad połowa z nich przestała się jąkać przed ukończeniem 12 lat, podczas gdy w grupie dwujęzycznej - jedna czwarta.
Wyniki w nauce dzieci jąkających się nie odbiegały od wyników pozostałych uczniów.
Zdaniem autorów, z pracy tej wynika, że dzieci, dla których angielski nie jest językiem ojczystym, mogą odnieść wyraźne korzyści odkładając jego naukę na później. Obniża to bowiem ryzyko jąkania się. JJJ
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.