Uczelnie i instytucje

Stowarzyszenie PRom: komunikacja umiędzynarodowienia polskich uczelni dużym wyzwaniem

 Uczestnicy konferencji. Fot. Jan Szady, Politechnika Śląska
Uczestnicy konferencji. Fot. Jan Szady, Politechnika Śląska

Umiędzynarodowienie polskich uczelni już się dzieje; wyzwaniem jest jednak komunikacja tego procesu oraz promocja polskiej nauki za granicą – wskazywali uczestnicy 36. Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom.

Wydarzenie odbywa się w dniach 2-5 czerwca w Gliwicach i Katowicach pod hasłem: „Trendy. Technologie. Taktyki. Rozmowy o komunikacji w Europejskim Mieście Nauki Katowice”. Gospodarzem spotkania, w którym uczestniczy około stu osób, jest Politechnika Śląska.

„Tematem przewodnim są tytułowe trendy, technologie i taktyki, które obserwujemy i które wykorzystujemy w komunikacji w polskich uczelniach. W tym roku skupiamy się na działaniach międzynarodowych i procesie umiędzynarodowienia – procesie, w którym biorą udział wszyscy uczestnicy życia akademickiego: studenci, doktoranci, pracownicy naukowi oraz pracownicy administracji. Ten proces już się dzieje, dlatego musimy być świadomi wyzwań, jakie przed nami stoją i jak najlepiej być przygotowani do komunikacji w tym zakresie” – powiedziała Nauce w Polsce prezeska stowarzyszenia Anna Kiryjow-Radzka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Właśnie temu tematowi – kreowaniu wizerunku uczelni i nauki w erze cyfrowej oraz promocji uczelni polskich na arenie międzynarodowej – poświęcony był panel otwarcia, który odbył się 3 czerwca.

W panelu wziął udział wiceminister nauki prof. Marek Gzik. W swoim wystąpieniu wskazał, że polska nauka w Europie jest niedoceniana, a poziom umiędzynarodowienia polskiej nauki ocenił jako niezadawalający.

„W mojej ocenie, poziom naszej infrastruktury badawczej jest naprawdę europejski, jeśli nie światowy. W wielu obszarach jesteśmy w stanie prowadzić badania na najwyższym poziomie. Mam jednak obawy, czy Europa, świat o tym wie; wie, czym dysponujemy. (…) Zbudowaliśmy nowoczesne centra badawcze, ale brakuje nam inwestycji w ich promocję i marketing” – powiedział Marek Gzik.

Podkreślił, że choć wiele zależy od działań poszczególnych uczelni lub instytutów badawczych, potrzebne są również działania na szczeblu centralnym, o czym – jak mówił – trwa dyskusja w resorcie nauki m.in. w kontekście powstania jakiegoś podmiotu w Brukseli, którego pracownicy promowaliby polski potencjał badaczy.

Jednocześnie wiceminister Gzik podał przykład funkcjonującego biura Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w Brukseli, jednak – jak mówił – pracuje tam zaledwie kilka osób, a to za mało, by skutecznie lobbować na rzecz polskiego środowiska naukowego (dla porównania podał, że niektóre tego typu placówki zagraniczne zatrudniają nawet po kilkuset pracowników).

Z kolei rektor Politechniki Śląskiej i przewodniczący KRASP prof. Arkadiusz Mężyk podkreślił, że umiędzynarodowienie (m.in. poprzez badania czy publikacje w zespołach międzynarodowych) jest kluczowe dla rozwoju szkolnictwa wyższego i dla rozwoju rozpoznawalności polskiej nauki za granicą.

„Dlatego mimo tych wszystkich trudności, które mamy np. z aferą wizową i w związku z różnymi problemami wynikającym z sytuacji geopolitycznej, musimy pamiętać, że umiędzynarodowienie to nie jest jakaś wisienka na torcie, to jest niezwykle ważny element rozwoju systemu szkolnictwa wyższego” – powiedział prof. Mężyk.

W trakcie dyskusji mowa była również o Krajowej Strategii Umiędzynarodowienia Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nad którą trwają prace pod przewodnictwem Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).

Dyrektor NAWA dr Dawid Kostecki przypomniał, że ma to być jeden wspólny wektor dla działań na rzecz skutecznego umiędzynarodowienia w skali kraju. Dodał, że Agencji zależy, by debata nad strategią miała charakter międzysektorowy, bo – jak mówił – tylko takie podejście pozwoli na realizację postulatów w sposób skuteczny i właściwy; tak aby umiędzynarodowienie nie było wartością samą w sobie.

Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich PRom zrzesza specjalistów zajmujących się komunikacją i marketingiem na polskich uczelniach (publicznych oraz niepublicznych), rzeczników oraz naukowców, którzy na co dzień popularyzują badania prowadzone na uczelniach.

Obok umiędzynarodowienia, uczestnicy konferencji podejmowali również takie tematy jak np. komunikacja kryzysowa czy narzędzia IT wspierające komunikację, a także omawiali case study z poszczególnych uczelni.

Ponadto w ramach konferencji odbyła się doroczna gala przyznania nagród Stowarzyszenia PRom. Nagrodę specjalną otrzymało czasopismo popularnonaukowe „No Limits” Uniwersytetu Śląskiego. Więcej o laureatach pisaliśmy tutaj. 

Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik

akp/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    CBOS: 88 proc. badanych jest przekonanych, że warto się kształcić

  • Fot. Adobe Stock

    Gliwice/ Ruszyła VI edycja programu mentorskiego na Politechnice Śląskiej

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera