Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) w ramach rozpoczętego w ubiegłym roku konkursu wybrała dwie firmy, które mają szansę na budowę pojazdu przeznaczonego do transportu towarów na Międzynarodową Stację Kosmiczną.
ESA podpisała kontrakty z firmami Thales Alenia Space i The Exploration Company. Każda z konkurujących dalej firm otrzymała 25 mln euro na rozwój swojej technologii.
Francuskie przedsiębiorstwo Thales Alenia Space znane jest m.in. z budowy z części Międzynarodowej Stacji Kosmicznej - Columbus, Harmony i Tranquility, czy z modułu logistycznego Leonardo używanego do transportu ładunków z wahadłowców na ISS.
Drugą firmą jest francusko-niemiecka The Exploration Company, która działa dopiero od 2021 roku, ale szybko zdobyła uznanie w przemyśle kosmicznym, głównie za prace nad własną kapsułą kosmiczną Nyx. Kapsuła ma po raz pierwszy ma polecieć już latem tego roku.
Obecnie ESA w transporcie ładunków na ISS polega na zewnętrznych usługach, więc nowy pojazd zwiększy niezależność Agencji w tym obszarze.
„Projekt LEO Cargo Return Service to przykład zaangażowania ESA w zapewnienie Europie wiodącej roli w eksploracji kosmosu. Przygotowuje nas na erę po ISS, wzmacniając konkurencyjność europejskiego przemysłu w operacjach na niskiej orbicie okołoziemskiej, a także stanowi test dla transformacji ESA i pracy w nowy sposób” – powiedział Daniel Neuenschwander, dyrektor ESA ds. eksploracji z udziałem ludzi i robotów.(PAP)
Marek Matacz
mat/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.