Uczelnie i instytucje

Kraków/ AGH opracowała raport dotyczący kluczowych kompetencji inżyniera przyszłości

Kraków, 10.03.2021. Budynek Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. PAP/Łukasz Gągulski
Kraków, 10.03.2021. Budynek Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. PAP/Łukasz Gągulski

Inżynier przyszłości będzie posiadał szeroką wiedzę cyfrową, ale równocześnie będzie dysponował wiedzą z obszaru zmian środowiskowych, ekonomicznych czy geopolitycznych – to jeden z głównych wniosków z raportu przygotowanego w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Raport dotyczący kluczowych kompetencji inżyniera przyszłości został opracowany na zlecenie krakowskiej uczelni przez zespół infuture.institute, a jego wyniki mają być wsparciem dla AGH w skutecznym konstruowaniu oferty kształcenia dla studentów. Horyzontem czasowym badań był rok 2040.

„Jednym z najważniejszych wniosków, który płynie z raportu jest konieczność przedefiniowania roli inżyniera przyszłości” - poinformowała krakowska uczelnia we wtorkowym komunikacie.

Według tego opracowania aktualne trendy wskazują, że coraz mocniej będzie się zacierała granica między naukami ścisłymi, technicznymi i humanistycznymi. Z tego zaś nowego krajobrazu – zaznaczyli autorzy raportu - wyłania się obraz człowieka o szerokiej wiedzy cyfrowej, ale równocześnie bogatego w wiedzę z obszaru zmian środowiskowych, ekonomicznych czy geopolitycznych.

Jak zapowiedział rektor AGH prof. Jerzy Lis, raport będzie swoistym drogowskazem dla uczelni na najbliższe lata przy konstruowaniu oferty kształcenia dla studentów. Wskazane w dokumencie umiejętności będą wzmacniane przez cały okres edukacji.

„Kompetencje inżyniera przyszłości wskazują, w jakim kierunku chce podążać Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, kogo będziemy kształcić i jak będziemy dostosowywać się do dynamicznych zmian w świecie napędzanym technologią” - zapowiedział rektor.

„W dobie silnych przeobrażeń społecznych, kulturowych, geopolitycznych chcemy wzmacniać w naszych studentach i absolwentach cechy i umiejętności niezbędne do sprawnego poruszania się w rzeczywistości, która jest cyfrowa, zautomatyzowana i nasycona sztuczną inteligencją” - dodał prof. Lis.

Według niego obecnie kształcenie w AGH jest oparte na kilkunastu kluczowych dyscyplinach naukowych. „To są nasze filary badań, kształcenia, twórczego poszukiwania. Jednak tendencje dotyczące najbliższych lat wyraźniej wskazują na konieczność odejścia od technokratycznego rozumienia świata i skoncentrowanie wysiłków na edukacji technologicznych humanistów – ludzi o rozbudowanych zdolnościach cyfrowych czy technologicznych, ale wyposażonych równie solidnie we wrażliwość społeczną pozwalającą im z uwagą śledzić zmiany w społeczeństwach, otaczającym świecie czy w środowisku” – wyjaśnił prof. Lis.

W raporcie zdefiniowano 28 kompetencji inżyniera przyszłości i podzielono je na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyróżnili kompetencje: cyfrowe, społeczno-humanistyczne, związane z zarządzaniem i etyką, projektowe i kreatywne.

Wśród opisanych umiejętności przyszłości są m.in.: biegłość cyfrowa, cyfrowa współpraca, etyka sztucznej inteligencji, zarządzanie kontekstem klimatycznym, myślenie adaptacyjne, zarządzanie niepewnością.(PAP)

Nauka w Polsce

rgr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera