Ekspert o moście w Baltimore: zawinił brak odpowiedniej osłony podpory mostu

Francis Scott Key Bridge na rzece Patapsco, Adobe Stock
Francis Scott Key Bridge na rzece Patapsco, Adobe Stock

Jak wskazują dostępne materiały, przyczyną katastrofy mostu Francis Scott Key Bridge było uderzenie statku w jedną z podpór, która nie była chroniona przed tego typu oddziaływaniem – skomentował w rozmowie z PAP prof. Mikołaj Miśkiewicz z Politechniki Gdańskiej.

Ekspert dodał, że w Polsce mosty powinny być bezpieczne, ponieważ - zgodnie z obowiązującymi przepisami - wymagane jest uwzględnienie podczas projektowania uderzenia statku w podpory, jak również stosowanie odpowiednich, dodatkowych osłon.

Dr hab. Mikołaj Miśkiewicz jest profesorem Politechniki Gdańskiej, w Katedrze Wytrzymałości Materiałów. W swojej pracy zajmuje się m.in. badaniami wytrzymałości mostów i wiaduktów.

Jak ocenił, katastrofa w Baltimore, choć przykuła uwagę całego świata, to na szczęście ewenement.

„Międzynarodowe, a także polskie przepisy obligują projektantów mostów, aby uwzględnili odpowiednią ochronię podpór mostu przed tego typu zdarzeniami. Wszystkie obiekty mostowe w Polsce, które znam posiadają dalby odbojowe, kierownice, izbice, itd., które ograniczają skutki uderzenia statku. To bardzo dziwne, że w Baltimore taka katastrofa się wydarzyła. Nie zadbano o odpowiednie zabezpieczenia – o ochronę podpór” – uznał prof. Miśkiewicz.

Według eksperta budowa samego mostu miała co prawda znaczenie dla sposobu, w jaki momentalnie uległ zniszczeniu, ale nie dla samej katastrofy.

„Schemat trzyprzęsłowej, ciągłej konstrukcji mostu spowodował, że uszkodzenie jednego filaru wywołało takie zachowanie, jakie można zobaczyć na licznych filmach dostępnych w internecie. Jednak absolutnie nie można powiedzieć, że taka konstrukcja nie jest bezpieczna. Nie ma też znaczenia, że powstał w latach 70-tych. De facto każdy obiekt mostowy należy zaprojektować w taki sposób, aby był w pewnym stopniu odporny na uderzenia statków. Podczas projektowania podpór mostów uwzględnia się schemat obliczeniowy, który ma odzwierciedlać uderzenie statku w podporę. W Baltimore prawdopodobnie zabrakło, używając mowy potocznej, odpowiednich zderzaków przed podporami” – podkreślił ekspert.

Jak wskazują dostępne zdjęcia, konstrukcja była przy tym raczej dobrze utrzymana, więc jej stan techniczny prawdopodobnie nie przyczynił się do katastrofy.

„Most był używany do momentu katastrofy. Na zdjęciach można zobaczyć, że był w raczej dobrym stanie i spełniał swoje funkcje. Dziennie, zgodnie z przeznaczaniem, przejeżdżało po nim kilka, a może nawet kilkanaście tysięcy samochodów. Z tego co można się domyślać, jedyną wadą obiektu był fakt, iż właściciel czy zarządca nie zabezpieczył mostu prawidłowo przed uderzeniami statków w podpory” – zaznaczył prof. Miśkiewicz.

Ekspert podkreślił, że w Polsce jesteśmy pod tym względem bezpieczni.

„Chronią nas przepisy. Oczywiście nie da się wszystkiego przewidzieć i stwierdzić, czy statek płynący z prędkością kilkunastu węzłów z całą pewnością danego mostu nie uszkodzi. Jednak obowiązują nas ściśle ustalone normatywy, dzięki którym ryzyko tego typu awarii jest naprawdę minimalne – na pewno znacznie mniejsze, niż w przypadku mostu w Baltimore” – zapewnił ekspert.

We wtorek około godziny 1:30 czasu lokalnego kontenerowiec Dali, pływający pod banderą Singapuru, wbił się w pylon mostu Key nad ujściem rzeki Patapsco, gdy wypływał z portu w Baltimore (USA). W wyniku zderzenia runął cały wiszący odcinek mostu, z czego część zawaliła się na unieruchomiony statek. Sześć osób, które zaginęły w wyniku uderzenia statku w most, uznaje się za zmarłe.(PAP)

Marek Matacz

mat/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

  • 20.11.2024. Siedziba Akademickiego Centrum Komputerowego CYFRONET AGH w Krakowie, 20 bm. Minister cyfryzacji wziął udział w konferencji prasowej nt. wsparcia budowy pierwszej w Polsce Fabryki Sztucznej Inteligencji, która ma powstać w ACK Cyfronet.  PAP/Łukasz Gągulski

    Gawkowski: Fabryka AI da szansę na bycie liderem cyfryzacji w Europie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera