27.04.2024
18.01.2024 aktualizacja 18.01.2024

Argentyna/ W Patagonii znaleziono ślady nieznanego dinozaura ważącego 15 ton

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

W Patagonii, w zachodniej Argentynie, paleontolodzy odkryli pozostałości nieznanego nauce dinozaura. Dużych rozmiarów zwierzę zamieszkiwało ten rejon Ameryki Południowej ponad 93 mln lat temu.

Paleontolodzy z krajowej rady badawczej CONICET oraz Fundacji Azara wyjaśnili, że ślady gatunku Sidersaura marae zostały odkryte w Canadon de Las Campanas, w gminie Villa de Chocon.

W trakcie dotychczasowych poszukiwań natrafili na pozostałości czterech okazów nowego dinozaura.

Autorzy studium, opublikowanego w naukowym piśmie “Historical Biology”, nazwali nowego dinozaura Sidersaura marae. Wyjaśnili, że ten roślinożerny gatunek był jednym z największych, jaki zamieszkiwał tereny Ameryki Południowej.

Z przeprowadzonej analizy znalezionych skamielin wynika, że dorosłe okazy dinozaurów Sidersaura marea miały do 20 m długości. Ich waga dochodziła do 15 ton.

Ze znalezionych skamieniałych kości dinozaura badacze wnioskują, że miał on bardzo długą szyję i ogon, a chodził na czterech kończynach.

Naukowcy wskazali, że analiza pozwala przypuszczać, że nieznany wcześniej nauce dinozaur to zwierzę z rodziny brachiozaurów. Pozostałości przedstawicieli okazów tej rodziny znaleziono wcześniej w Europie, Afryce, Azji oraz w innych regionach Ameryki Południowej.

Marcin Zatyka (PAP)