Fot. Adobe Stock

Ekspertki: publikowanie filmików płaczących dzieci to forma cyberprzemocy

Publikowanie przez rodziców treści, które ukazują dziecko, kiedy płacze, jest zmartwione, przestraszone lub zaskoczone, to tzw. parental trolling, czyli forma cyberprzemocy - przestrzegają badaczki tego zjawiska, zwracając uwagę na możliwe skutki popularnych zachowań w sieci.

  • Fot. Adobe Stock
    Człowiek

    Badanie: cyberprzemoc lub cyberagresja dotyka co jedenastą nauczycielkę/ nauczyciela

    Aż 9 proc. polskich nauczycieli i nauczycielek doświadczyło cyberprzemocy lub cyberagresji - ze strony swoich uczniów lub ich rodziców - wynikło z badań dr. hab. Łukasza Tomczyka z Uniwersytetu Jagiellońskiego. To temat tabu, a przecież nauczycielom należy się wsparcie - ocenia naukowiec.

  • Fot. Adobe Stock
    Człowiek

    Psycholog: cyberprzemoc nie wybucha nagle, ona się tli

    Cyberprzemoc nie wybucha nagle. Ona się tli, więc w przeciwieństwie do bójki trudno ją od razu dojrzeć. Osoba jej ulegająca nie może szybko zareagować, bo o tym, co się stało, dowiaduje się po fakcie – powiedziała dr Agnieszka Małkowska-Szkutnik.

  • Źródło: Adobe Stock
    Człowiek

    Badanie: wsparcie rodzinne i wysoka samoocena mogą chronić przed cyberprzemocą

    Prawie 70 proc. dzieci w wieku szkolnym doświadczyło cyberprzemocy co najmniej raz w 2021 r. Zadowolenie z rodziny oraz wysoki poziom samooceny - to ważne czynniki chroniące młodzież i młodych dorosłych przed cyberprzemocą - wskazują naukowcy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

  • Fot. Fotolia
    Człowiek

    Po 15 latach badań nad cyberprzemocą wiemy o niej więcej. Ale nie wszystko

    Cyberprzemoc, choć ma swoją specyfikę, jest bardzo silnie powiązana z przemocą tradycyjną. Młodzież - chociaż uważa, że cyberprzemoc wobec rówieśników jest zła - to akceptuje ją np. wobec celebrytów – mówi dr hab. Jacek Pyżalski, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

  • 27.01.2016.  PAP/Marcin Bielecki
    Człowiek

    Ekspertka: Szkoła może wiele zrobić w zapobieganiu cyberprzemocy

    Czasami nauczyciele uważają, że cyberprzemoc to prywatny problem uczniów, tymczasem szkoła może wiele zrobić w walce i zapobieganiu cyberprzemocy - uważa prof. Anja Schultze-Krumbholz, dyrektorka Katedry Psychologii Edukacyjnej na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie.

  • Fot. Fotolia
    Człowiek

    Ekspert: agresja w sieci wśród młodych ludzi ma różne formy

    Nie ma jednej agresji internetowej, w którą mogą być zaangażowani młodzi ludzie. W sieci mamy do czynienia z różnymi jej rodzajami - powiedział PAP prof. Jacek Pyżalski, pedagog z Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza, zajmujący się cyberprzemocą wśród młodzieży.

Najpopularniejsze

  • 12.12.2025. Uczestnicy gali wręczenia nagród XXI edycji ogólnopolskiego konkursu Popularyzator Nauki, 12 bm. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Spośród 24 finalistów wyłoniony został zwycięski naukowiec, animator, instytucja, zespół i przedstawiciel mediów, popularyzujący naukę. Kapituła wskazała także laureata nagrody głównej i dwóch wyróżnień. Konkurs Popularyzator Nauki organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce, wydawany przez Fundację Polskiej Agencji Prasowej. PAP/Albert Zawada

    Zespół Festiwalu Nauki w Warszawie z Nagrodą Główną konkursu Popularyzator Nauki

  • Poligamia sprzyjała udomowieniu psów

  • Rząd przyjął projekt ustawy dot. zapomóg dla doktorantów

  • Prof. Ignatowicz: niektóre gatunki owadów przez wieki miały reputację złowieszczych

  • W ocieplającym się klimacie niedźwiedzie zmieniają menu

  • Fot. Adobe Stock

    Mieszanka trzech składników odżywczych łagodzi objawy autyzmu u myszy

  • Składnik czekolady może opóźniać starzenie

  • Badanie USG ujawnia powikłania po kosmetycznych wypełniaczach

  • Naukowcy: technika szczotkowania zębów ważniejsza od drogich szczoteczek

  • Korzystanie z social mediów zakłóca koncentrację uwagi u dzieci

Fot. Adobe Stock

Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

Przed świętami marki intensyfikują działania, których celem jest wywołanie odpowiedniego nastroju u klientów. Według dr Marty Rokosz z Uniwersytetu Wrocławskiego jedną ze stosowanych technik oddziaływania jest wykorzystanie zapachów, które uruchamiają pamięć emocjonalną i wpływają na sposób podejmowania decyzji.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera