Samochody elektryczne niszczą nawierzchnię dróg dwukrotnie bardziej niż te z silnikami spalinowymi i wraz z ich upowszechnianiem się będzie narastał problem dziur w brytyjskich drogach - pisze we wtorek "Daily Telegraph", przywołując badania naukowców z Uniwersytetu w Leeds.
Aż 50 razy szybciej można ocenić wpływ planowanego przebiegu autostrady na grunty rolne dzięki metodzie opracowanej na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Aplikacja pozwala precyzyjnie wybrać najbardziej korzystny dla rolnictwa wariant przebiegu autostrady i optymalnie rozmieścić wiadukty.
Jak pył z opon, obecny w pobliżu autostrad, wpływa na życie wybranych bezkręgowców? Sprawdzają to naukowcy z Polski, Litwy, Włoch i Francji. Z czasem można będzie wskazać gatunki roślin, które zmniejszą zasięg pyłów w najbardziej narażonych obszarach.
Grecja zapewniła ochronę prawną sześciu pozbawionym dróg górskim obszarom Natura 2000, wprowadzając pierwszą w Europie krajową politykę dotyczącą bezdroży - poinformował europejski oddział Society for Conservation Biology.
Późne popołudnia września i października to czas najwyższego ryzyka wypadku drogowego z udziałem łosia. Najmniejsze ryzyko takiej kolizji przypada na godziny poranne i południowe w pozostałych miesiącach roku - informują naukowcy z Białowieży, Białegostoku i Lublina po analizie danych z 20 lat.
Dzikie ssaki najchętniej wykorzystują szerokie górne przejścia dla zwierząt. Dowiodły tego trzyletnie badania przeprowadzone na piętnastu przejściach dla dużych zwierząt na odcinku autostrady A4, biegnącym przez Bory Dolnośląskie.
Naukowcy za pieniądze z przemysłu przetestują asfalty nowej generacji, by można było je stosować do budowy dróg w Polsce. Modyfikowane polimerami nawierzchnie dają perspektywę dróg bez kolein, wytrzymalszych na mróz, wilgoć i uszkodzenia.
Płazy, które giną na drogach, mogą stanowić nieinwazyjne, alternatywne źródło materiału do badań nad strukturą wieku populacji. Naukową wartość takich działań potwierdziły polskie badania, przedstawione w specjalistycznym piśmie "European Journal of Wildlife Research"
Opatentowaną przez polskich naukowców technologię budowy dróg lokalnych z wykorzystaniem m.in. popiołów odpadowych, zaprezentowano w poniedziałek samorządowcom na konferencji w Lublinie. Pół kilometra takiej drogi jest już w gminie Kamionka (Lubelskie).