Fot. Fotolia

Nowoczesna składa ponad 70 poprawek do projektu ustawy o szkolnictwie wyższym

Nowoczesna przygotowała ponad 70 poprawek do projektu ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce. Według działaczy ugrupowania, ustawa prowadzi do upolitycznienia uczelni wyższych i zawiera szereg nieprecyzyjnych zapisów, które mogą prowadzić do nadużyć.

  • Fot. Fotolia

    Nowoczesna składa projekt ws. ubezpieczeń społecznych dla pracujących studentów

    Nowoczesna złożyła w piątek w Sejmie projekt ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który przewiduje, że pracujący absolwenci studiów I stopnia nie będą zobowiązani do odprowadzanie składek emerytalno-rentowych, zdrowotnych, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

  • Na zdjęciu Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej. Fot. PAP/ Rafał Guz 17.03.2017

    Lubnauer: szkolnictwo wyższe potrzebuje rewolucji, a nie ewolucji

    Proponowane przez Jarosława Gowina zmiany w systemie szkolnictwa wyższego i nauki są zbyt ewolucyjne, a nie rewolucyjne. Tymczasem istnieje potrzeba zmian rewolucyjnych w tej dziedzinie - powiedziała we wtorek Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej.

  • Lider Nowoczesnej Ryszard Petru. Fot. PAP/ Waldemar Deska 19.06.2017

    Petru: mam wrażenie, że sytuacja w szkolnictwie wyższym się pogarsza

    <p> Obecny na spotkaniu „Lepsza Polska: wyzwania XXI wieku dla szkolnictwa wyższego” wiceminister nauki Łukasz Szumowski zwrócił uwagę, że sektor szkolnictwa wyższego przez lata nie był dostosowany do zmieniających się realiów, ale – jak przypomniał - resort nauki przygotowuje reformę.</p> <p> "W ostatnich 25 latach nie było żadnego przełomu, jeżeli chodzi o szkolnictwo wyższe. Mam też wrażenie, że sytuacja się pogarsza, nie poprawia" - ocenił Ryszard Petru podczas debaty.</p> <p> Uznał, że jednym z ważniejszych problemów polskich uczelni jest coraz mniejsza liczba przyjmowanych studentów. Przypomniał również, że polskie uczelnie nie należą do światowej czołówki.</p> <p> "Poziom polskich studentów jest bardzo nierówny" – dodał lider Nowoczesnej. Stwierdził, że nawet najlepsze polskie uczelnie "wypuszczają bardzo różnych absolwentów".</p> <p> "Szczerze mówiąc nie ma czegoś takiego, jak gwarancja jakości uczelni, które w Polsce (...) tych absolwentów produkują" – powiedział.</p> <p> Petru dodał, że gdy był pracodawcą, miał problem z zatrudnianymi studentami, którzy bywali nieprzygotowani do podejmowania pracy po ukończeniu studiów. "I to jest zasadnicza różnica, jaką widzę między uczelniami polskimi a (tymi - przyp. PAP) w Europie Zachodniej, z tą czołówką" - wskazał.</p> <p> Jego zdaniem wśród absolwentów panuje wysoki poziom bezrobocia w stosunku "do ludzi, którzy mają jakieś doświadczenie".</p> <p> Z diagnozą dotyczącą spadku liczby studentów i problemem dotyczącym pozabudżetowego finansowania uczelni zgodził się wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Łukasz Szumowski. Zwrócił też uwagę na problemy na styku kontaktów uczelni z przedsiębiorcami.</p> <p> "Współpraca z gospodarką była zaburzona przez długi czas. To wynika z tego, że ten sektor (nauki - przyp. PAP) tak naprawdę przez wiele lat nie był w sposób fundamentalnie dostosowywany do zmieniającej się rzeczywistości" - stwierdził Szumowski.</p> <p> Petru odniósł się również do sobotniej zapowiedzi wicepremiera, szefa resortu nauki Jarosława Gowina. Na konwencji Zjednoczonej Prawicy. wicepremier poinformował, że ustalił wspólnie z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, iż podejmą starania, aby w przyszłorocznym budżecie znalazł się dodatkowy miliard złotych na naukę.</p> <p> "Mam też obawy, że system szkolnictwa w obecnej formie nie gwarantuje, że te pieniądze przełożą się na wzrost jakości nauczania" - ocenił Petru.</p> <p> Z liderem Nowoczesnej zgodził się wiceminister Szumowski. Stwierdził, że nawet w przypadku, gdyby uzyskano dodatkowe środki, to bez zmian systemowych, polegających na modyfikacji ich dystrybucji mogą one "utonąć". Kluczowa, jego zdaniem, jest "głęboka reforma".</p> <p> "Stąd tak naprawdę reforma i próba reformy zarówno finansowania, jak i sposobu funkcjonowania w ogóle sektora nauki i szkolnictwa wyższego" - dodał Szumowski.</p> <p> Wiceminister przypomniał, że resort nauki pracuje właśnie nad nową ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym (zwanej Ustawą 2.0), której projekt zostanie przedstawiony we wrześniu w Krakowie na Narodowym Kongresie Nauki. Szumowski powiedział, że przygotowywana reforma "jest eksperymentem legislacyjnym do tej pory nie stosowanym w Polsce". Zwrócił uwagę na bardzo szeroki udział w dyskusji na temat kształtu ustawy środowiska akademickie, m.in. w czasie debat odbywających się w różnych miastach Polski.</p> <p> "Jest to swego rodzaju gwarancją, że zaproponowana ustawa i zaproponowana reforma nie będzie reformą, która będzie wbrew środowisku, bo w naszym przekonaniu, w przekonaniu premiera Gowina taka reforma, która byłaby wbrew środowisku byłaby nieskuteczna" - zaznaczył.</p> <p> Jak dodał, wśród priorytetów przygotowywanej reformy są zmiany projakościowe i współpraca z sektorem gospodarki.&nbsp;</p> <p> W przygotowywanej przez resort nauki nowej ustawie o szkolnictwie wyższym (tzw. Ustawie 2.0) brak systemowych zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego, proponowane zmiany zagrażają też autonomii uczelni – uważa posłanka Joanna Schmidt z Nowoczesnej.</p> <p> "Z naszego punktu widzenia za mało mamy konkretów dotyczących zmian finansowania szkolnictwa wyższego. Nie widzimy tutaj systemowych zmian. Minister (nauki i szkolnictwa wyższego) Gowin zapowiedział dodatkowy miliard złotych dla szkolnictwa wyższego w przyszłym budżecie. Wiemy dobrze, że 2 czy 3 miliardy źle wydane, nieefektywnie, nie zmienią szkolnictwa wyższego" – oceniła po zakończeniu spotkania Joanna Schmidt.</p> <p> Posłanka Nowoczesnej podkreśliła, że w modelu finansowania uczelni potrzebne są systemowe zmiany. W jej ocenie w proponowanych przez resort zapisach brakuje mechanizmów wspierających najlepsze uczelnie niepubliczne.</p> <p> "Nie możemy zapominać, że uczelnie niepubliczne po 1989 r. odegrały ogromną rolę w Polsce, w edukacji młodzieży. Ministerstwo nie ma żadnych propozycji dla tego środowiska akademickiego. W ten sposób zaprzecza sobie, że wspiera jakość, bo przecież wśród uczelni niepublicznych są te najlepsze, bardzo dobre, a wśród publicznych znajdą się też te słabe” - mówiła Schmidt.</p> <p> Zaznaczyła, że Nowoczesna popiera rozwiązanie, wedle którego z pieniędzy publicznych wspierana byłaby działalność najlepszych uczelni - zarówno niepublicznych, jak i publicznych.</p> <p> W imieniu klubu poselskiego Nowoczesna Schmidt wyraziła również zaniepokojenie dotyczące autonomii szkolnictwa wyższego i uczelni w Polsce w związku z przygotowywanymi propozycjami resortu nauki w Ustawie 2.0. W jej ocenie ich autonomia jest zagrożona, m.in. na skutek powołania rad uczelni.</p> <p> Dwa tygodnie temu w Warszawie, podczas ostatniej, dziewiątej konferencji programowej Narodowego Kongresu Nauki, Gowin zadeklarował, że jest zwolennikiem utworzenia na uczelniach nowego organu: rad uczelni. Zwrócił uwagę, że wokół tej koncepcji narosły kontrowersje. "Jesteśmy gotowi na roztropny kompromis" - powiedział. Zapowiedział jednak, że zaakceptowane zostaną jedynie takie rozwiązania, w których „100 proc. członków tego nowego organu wybierane jest przez samą wspólnotę akademicką - prawdopodobnie (...)senat".</p> <p> Schmidt oceniła, że co prawda w debatach przygotowywanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego pojawia się za każdym razem kilkuset reprezentantów środowiska akademickiego, to wcale nie oznacza to, że taka frekwencja odzwierciedla poparcie dla proponowanych zmian.</p> <p> "Ja mam nadzieję, że obecny rząd podzielił się zadaniami i są resorty populistyczne, które już pokazały, co potrafią, a ministerstwo (nauki i) szkolnictwa wyższego okaże się takim racjonalnym resortem i odważnie będzie wprowadzać reformy, bo potrzebne są reformy" – dodała posłanka Nowoczesnej.</p> <p> PAP - Nauka w Polsce</p> <p> szz/ agt/</p>

  • Lider Nowoczesnej Ryszard Petru. Fot. PAP/ Waldemar Deska 19.06.2017

    Petru: mam wrażenie, że sytuacja w szkolnictwie wyższym się pogarsza

    W ciągu ostatnich 25 lat nie było żadnego przełomu w szkolnictwie wyższym. Mam wrażenie, że sytuacja się pogarsza – ocenił lider Nowoczesnej Ryszard Petru, podczas poniedziałkowej debaty nt. szkolnictwa wyższego, zorganizowanej w Warszawie przez klub poselski Nowoczesna.

  • Lider Nowoczesnej Ryszard Petru. Fot. PAP/ Waldemar Deska 19.06.2017

    Petru: mam wrażenie, że sytuacja w szkolnictwie wyższym się pogarsza

    W ciągu ostatnich 25 lat nie było żadnego przełomu w szkolnictwie wyższym. Mam wrażenie, że sytuacja się pogarsza – ocenił lider Nowoczesnej Ryszard Petru, podczas poniedziałkowej debaty nt. szkolnictwa wyższego, zorganizowanej w Warszawie przez klub poselski Nowoczesna.

  • Fot. PAP/ Wojciech Pacewicz 02.06.2013
    Życie

    Alert posłów Nowoczesnej dla Puszczy Białowieskiej

    O zaprzestanie rozpoczętych wycinek drzew w Puszczy Białowieskiej zaapelowali w niedzielę w Białowieży (Podlaskie) posłowie tej partii Krzysztof Truskolaski i Ewa Lieder. Ogłosili "alert" dla puszczy.

Najpopularniejsze

  • Źródło: Loreal-Unesco/ Fot. Marcin Oliva Soto

    Sześć wybitnych polskich badaczek z nagrodą L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki

  • Archeowieści – kompleksowo o ludzkich dziejach

  • A. Szeptycki: Międzynarodowy Dzień Studenta symbolizuje solidarność akademicką

  • Polscy naukowcy mają sposób na walkę z groźnym gronkowcem złocistym

  • Prof. Kaniewska: chcemy odstąpić od zmiany listy czasopism

  • Praga, Czechy, 16.11.99. Czescy i słowaccy studenci palą świece przed kordonem milicji 17 listopada 1989 r. PAP/CTK

    Milicja pobiła studentów, ale demonstrantów z każdym dniem było więcej. 35 lat od Aksamitnej rewolucji

  • USA/ Test Starship: moduł nośny rakiety wbrew planom wylądował w Zatoce Meksykańskiej

  • Szósty lot testowy największej na świecie rakiety Starship - we wtorek wieczorem

  • Chiny/ Przeprowadzono zdalną operację histerektomii

  • Konopie mogą uszkadzać chromosomy, sprzyjając nowotworom i wpływając na kolejne pokolenia

 Kraków, 21.06.2024. Prezes Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN Alicja Harackiewicz podczas gali otwarcia Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie. PAP/Art Service

Prezeska SPIN: centra nauki to żaden naukowy plac zabaw

Centra nauki to coś o wiele więcej niż interaktywne wystawy – one są tylko punktem wyjścia do wszelkich innych działań na rzecz edukacji, aktywizacji społeczeństwa i budowania zaufania do nauki – wskazuje Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment w Gdyni.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera