Fot. Adobe Stock

Ekspert: szkodliwość kawy jest mitem

Kawa, do niedawna uważana za używkę, w świetle najnowszych badań wykazuje liczne korzyści zdrowotne: obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego, chorób serca i kamicy nerkowej, wspiera zdrowie wątroby i naczyń, zmniejsza stan zapalny oraz ryzyko zgonu. Warunkiem jest, aby pić ją w sposób regularny i umiarkowany - podkreśla lek. Stanisław Surma.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Badania: kawa z kofeiną zmniejsza ryzyko demencji

    Dwie - trzy kawy dziennie z kofeiną albo jedna - dwie filiżanki herbaty zmniejszają ryzyko demencji w dłuższym okresie o 14-18 proc. Wskazują na to przeprowadzone w USA 40-letnie obserwacje obejmujące 132 tys. osób, których wyniki publikuje „JAMA”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Kawa może pomagać w kontroli cukrzycy

    W palonej kawie odkryto związki chemiczne, które bardzo skutecznie hamują enzym decydujący o tym, jak szybko po posiłku rośnie poziom cukru we krwi. Niektóre z nich w testach laboratoryjnych wypadły lepiej niż popularny lek przeciwcukrzycowy - ustalili naukowcy z Chin.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Codzienne picie kawy może spowolniać biologiczne starzenie się osób z zaburzeniami psychicznymi

    Picie 3-4 filiżanek kawy dziennie może wiązać się z wolniejszym biologicznym starzeniem u osób z ciężkimi zaburzeniami psychicznymi - wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „BMJ Mental Health”. Osoby w tym przedziale konsumpcji miały dłuższe telomery, uznawane za wskaźniki starzenia komórkowego.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Poranna kawa uruchamia w komórkach mechanizm długowieczności

    Kofeina aktywuje kluczowy mechanizm komórkowy AMPK, który pomaga komórkom radzić sobie z brakiem energii i stresem. To odkrycie może tłumaczyć, dlaczego picie kawy wiąże się z lepszym zdrowiem i dłuższym życiem.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Badania: kawa pomaga zdrowiej się starzeć kobietom

    Pięćdziesięciolatki wypijające od jednej do trzech filiżanek kawy dziennie mogą uniknąć w starszym wieku chorób przewlekłych i dłużej zachować zdrowie fizyczne, psychiczne i umysłowe – twierdzi prof. Sara Mahdavi z University of Toronto.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Kawa i herbata mogą zmniejszać zagrożenie nowotworami głowy i szyi

    Picie kawy i herbaty może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory głowy i szyi. Wskazuja na to wyniki metaanalizy kilkunastu badań, przedstawione na łamach pisma „CANCER”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Analiza/Kawa nie szkodzi mózgowi płodu, ale warto ograniczyć w czasie ciąży jej spożycie

    Analiza tysięcy norweskich rodzin wskazała, że kawa pita przez ciężarne kobiety nie szkodzi rozwojowi mózgu dziecka. Naukowcy namawiają jednak do ostrożności, przestrzegania zaleceń lekarza i ograniczenia spożycia napoju przez ciężarne kobiety.

  • Fot. Adobe Stock
    Technologia

    Poznań/Naukowcy UAM chcą zastąpić zwykły plastik materiałem z fusów kawowych

    Dać kawowym fusom drugie życie i stworzyć materiały, które mogłyby zastąpić lub zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych wytwarzanych z ropy naftowej – taki jest cel projektu realizowanego przez naukowców z Centrum Zaawansowanych Technologii UAM w Poznaniu.

  • Fot. EPA/YAHYA ARHAB 1.10.2023
    Świat

    USA/ Naukowcy: najpopularniejsza kawa na świecie ma 600 tys. lat

    Gatunek kawy arabskiej (Coffea arabica) pojawił się ok. 600 tys. lat temu – stwierdzili naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo, o czym informuje w poniedziałek Associated Press. Biolodzy, wykorzystując geny krzewów kawowych z całego świata, stworzyli drzewo genealogiczne najpopularniejszego gatunku kawy na świecie.

Najpopularniejsze

  • Fot. archiwum prywatne dr. Pawła Dąbrowskiego

    Naukowcy: Europa Środkowo-Wschodnia - nie peryferie, ale ważny obszar dla neandertalczyków

  • Badaczka z Harvardu: tradycyjny format CV sprzyja uprzedzeniom i utrudnia rekrutację

  • Badanie: aż połowę studentów cechuje negatywna emocjonalność i wycofanie z relacji społecznych

  • Psycholog: nieufność wobec szczepień ma źródła psychologiczne

  • Fotografia Marka Nikodema zdobyła po raz piąty tytuł APOD NASA

  • Fot. Adobe Stock

    Ultraprzetworzona żywność szkodzi, bo ją przetworzono

  • Nieregularny sen przedszkolaków wiąże się z osłabieniem intelektu

  • Poglądy polityczne wpływają na wybór partnera

  • Połączenie alkoholu i konopi silniej upośledza zdolność prowadzenia pojazdów niż każda z używek osobno

  • Cukrzyca sprzyja utracie zębów i implantów

Warszawa 1986. Klub Mikrokomputerowy MIKROS działający przy Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka (przedsiębiorstwo państwowe należące do Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego UNITRA). PAP/Maciej Musiał-AR

40 lat od debiutu pisma „Bajtek”; eksperci o początkach polskiej kultury cyfrowej

Początki polskiej informatyzacji związane były z oddolną inicjatywą obywateli i nauką programowania poprzez samodzielne przepisywanie kodów i poprawianie błędów w druku. O historii magazynu „Bajtek” rozmawiali naukowcy i twórcy pisma podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2026 w Warszawie.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera