Synchronizacja ruchów sprzyja współpracy

Synchronizacja ruchów osiągana na przykład przy huśtaniu się na huśtawce pomaga dzieciom rozwijać umiejętności kooperacyjne – wynika z badania zamieszczonego w „Journal of Experimental Child Psychology”.

„Synchronia wzmaga kooperację, ponieważ wymaga skoncentrowania uwagi na poczynaniach drugiej osoby. Uważamy, że tego typu współdziałanie pozytywnie wpływa na interakcje społeczne” – mówi Tal-Chen Rabinowitch z Uniwersytetu Waszyngtońskiego (USA).

Poprzednie badania prowadzone przez Rabinowitch wykazały, że dzieci, które wspólnie poruszają się w rytm muzyki, są bardziej skłonne do zachowań prospołecznych – pomagania sobie, dzielenia się, wczuwania się w nastrój innych osób itp.

W ramach najnowszego projektu badaczka, wraz z prof. psychologii Andrew Meltzoffem, postanowiła sprawdzić, czy sama synchronizacja ruchu, bez udziału muzyki, jest w stanie zachęcić maluchy do działania ukierunkowanego na osiągnięcie wspólnego celu.

Na potrzeby badania pracownicy Uniwersytetu Waszyngtońskiego zbudowali huśtawkę umożliwiającą dwóm osobom bujanie się ramię w ramię. Następnie uczestniczące w eksperymencie 4-latki podzielili na pary, które przyporządkowali do jednej z trzech grup: huśtania synchronicznego, huśtania niezsynchronizowanego lub bezruchu (zwykłego siedzenia na huśtawce). Po pierwszej części eksperymentu każda z par miała do wykonania kilka zadań weryfikujących umiejętność kooperacji. Dzieci musiały na przykład w tym samym czasie przyciskać guziki (żeby zobaczyć postać z kreskówki), bądź podawać sobie przedmioty tam i z powrotem przez specjalne urządzenie.

Wyniki badania pokazały, że dzieci, które huśtały się w sposób zsynchronizowany, wykonywały późniejsze zadania szybciej i sprawniej, co wskazywało na ich lepsze zdolności kooperacyjne. Na przykład w zadaniu z przyciskaniem guzików maluchy z grupy huśtającej się synchronicznie częściej stosowały strategię polegającą na uniesieniu rąk przed naciśnięciem przycisku. W ten sposób sygnalizowały partnerowi swoje zamiary, dzięki czemu mogły się lepiej zgrać w czasie.

Jak twierdzi Rabinowitch, synchronizacja ruchów sprawiała, że dzieci czuły się bardziej podobne do siebie nawzajem, więc chętniej komunikowały się ze sobą, a przez to efektywniej współpracowały.

Więcej na temat badania można przeczytać pod adresem: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022096517301492 (PAP)

ooo/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024 EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

    USA/Pierwszy załogowy lot statku Starliner odwołany

  • Chile/ Rozpoczęło pracę najwyżej położone obserwatorium astronomiczne

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera