Czy kierowcy zwiększają ryzyko wypadków w strefach uspokojonego ruchu, gdy uciekają przed korkami, tłokiem i wzajemnym utrudnianiem sobie podróży przez pojazdy zwanym kongestią? Sprawdzi to, przy użyciu radaru i wideorejestratora naukowiec z Politechniki Warszawskiej.
NIEBEZPIECZNY RAJD DOOKOŁA KORKÓW
Co takiego robimy za kierownicą na zwężonych, zakorkowanych drogach? Przede wszystkim - przenosimy się poza strefę objętą kongestią i w miarę możliwości wyjeżdżamy tam, gdzie kierowca może swobodnie zarządzać prędkością pojazdu. Czasem, niestety, zbyt swobodnie. Tak rośnie ryzyko powstawania tzw. zdarzeń drogowych.
Kongestię, czyli załamanie się płynności ruchu drogowego, zatłoczenie dróg i duże skupienie środków transportu, bada dr inż. Piotr Jaskowski, jeden z laureatów konkursu Miniatura 7 Narodowego Centrum Nauki. Naukowiec zamierza ustalić, czy kierowca dostosowuje prędkość do lokalnych ograniczeń po wyjeździe z korków do strefy o ruchu swobodnym. Sprawdzi, czy wyjazd ze strefy kongestii zwiększa ryzyku powstawania niepożądanych zdarzeń drogowych tam, gdzie powinniśmy jeździć ze szczególną ostrożnością.
"Brakuje badań, które bezpośrednio powiązałyby zjawisko kongestii z ryzykiem powstania wypadku bezpośrednio po wyjeździe z obszaru objętego przeciążeniem sieci drogowej na drogę o swobodnym ruchu" - zauważył w rozmowie z PAP dr inż. Jaskowski.
Naukowiec sprawdzi, jak kierowcy, którzy uciekają od korków, zachowują się w tzw. strefach uspokojonego ruchu. Wykona badania w strefach zamieszkania, obszarach zabudowanych, tam, gdzie narzucono ograniczenie do 30 km/h i inne ograniczenia dopuszczalnej prędkości oraz tunel, wiadukt i niestrzeżony przejazd drogowo - kolejowy. Planuje pozyskać dane z 15 poligonów badawczych na terenie Grodziska Mazowieckiego - tam, gdzie krzyżują się drogi główne i gdzie spotęgowane jest okresowe zjawisko kongestii.
W badaniach zostanie wykorzystany radar prędkości (na drodze objętej kongestią) oraz wideorejestrator, który zmierzy prędkość i natężenie ruchu drogowego w strefach uspokojonego ruchu. Pomiary będą prowadzone w warunkach, które wymuszają redukcję prędkości - w godzinach szczytu porannego i popołudniowego (5 godzin dziennie) z wyłączeniem okresów niemiarodajnych, czyli świąt i wakacji.
ZMINIMALIZOWAĆ WYPADKI W SPOKOJNYCH STREFACH
Naukowiec opracuje zbiór rekomendacji, które mogłyby redukować nieskuteczne rozwiązania techniczne. "Badania są adresowane do zarządców dróg, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwa Infrastruktury, czyli jednostek odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego" - wylicza. Jego projekt zweryfikuje, czy obecnie stosowane rozwiązania działają skutecznie i w jaki sposób należy projektować rozwiązania drogowe aby minimalizować ryzyko powstawania "zdarzeń drogowych".
Dr Jaskowski podkreśla, że wraz z dynamicznym rozwojem motoryzacji, po drogach porusza się coraz więcej pojazdów, co przekracza możliwości infrastruktury transportowej. Kongestia wpływa na produktywność ekonomiczną i zrównoważony rozwój miast. Unia Europejska wskazuje kongestię jako zagadnienie priorytetowe dla transportu.
Finansowanie Narodowego Centrum Nauki w konkursie Miniatura 7 otrzyma 69 projektów. Badaczki i badacze otrzymają od 10 tys. do 50 tys. złotych na prace wstępne, pilotażowe, kwerendy, staże naukowe i wyjazdy badawcze albo konsultacyjne. Na projekty z zakresu nauk ścisłych i technicznych przeznaczono 790 984 zł.
Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk
kol/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.