29.03.2024
27.02.2023 aktualizacja 28.02.2023

Tytuł doktora honoris causa UP w Poznaniu dla prof. Strowskiego

Źródło: UPP w Poznaniu Źródło: UPP w Poznaniu

Gastroenterolog i diabetolog, prof. dr hab. Mathias Z. Strowski - naukowiec i lekarz praktyk otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Jak poinformowała uczelnia, o uhonorowanie prof. dr hab. Mathiasa Z. Strowskiego wnioskował Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach UPP. Eksperci uznali, że profesor łączy zaawansowane badania eksperymentalne z pracą lekarza-klinicysty, co pozwala na dokonywanie istotnych odkryć naukowych.

Profesor Mathias Z. Strowski pracuje na Oddziale Hepatologii i Gastroenterologii berlińskiego Charité oraz we Frankfurcie nad Odrą, gdzie kieruje III Kliniką Gastroenterologii, Nefrologii i Chorób Zakaźnych.

Jak podano w komunikacie uczelni, naukowiec sklonował białko rab-26 i wskazał na jego rolę w sekrecji enzymów trzustki. Wykazał, że somatostatyna i jej receptory wpływają na wydzielanie glukagonu i insuliny. Udowodnił, że insulina w mózgu pełni funkcję hormonu regulującego łaknienie i przeanalizował rolę peptydu glukoagonopodobnego-1 w wydzielaniu insuliny. Swoje badania prowadził na szczurach, myszach, a także na izolowanych wyspach trzustkowych człowieka. Jego osiągnięcia i odkrycia zostały opublikowane w prestiżowych czasopismach z zakresu biologii i medycyny.

Badacz jest zaangażowany w prace paneli Narodowego Centrum Nauki. Należy do Rady Naukowej Instytutu Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego, jest także członkiem Rady Kuratorów Wydziału II – Nauk Biologicznych i Rolniczych PAN. Od wielu lat współpracuje z UPP w Poznaniu. Efektem tej współpracy jest m.in. ponad 50 publikacji w czasopismach z zakresu diabetologii, endokrynologii i fizjologii.

„Ścisła współpraca profesora Mathiasa Strowskiego z naukowcami Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu przyczyniła się do rozwoju Uniwersytetu, a szczególnie Katedry Fizjologii, Biochemii i Biostruktury Zwierząt Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach” - mówiła podczas uroczystości dziekan wydziału prof. dr hab. Małgorzata Szumacher. Przypomniała o stażach naukowych w zespole prof. Strowskiego i opiece nad pracami doktorskimi.

W laudacji na cześć doktora honoris causa prof. dr hab. Krzysztof W. Nowak podkreślił wkład profesora we współpracę polsko-niemiecką w dziedzinie medycyny klinicznej.

Tytuł przyznano naukowcowi 24 lutego. Ceremonia wręczenia dyplomu przypadła w rocznicę śmierci prof. Tadeusza Vetulaniego, biologa i zootechnika. Podczas uroczystości wręczono Medale im. Profesora Tadeusza Vetulaniego. Wyróżnienia otrzymali: prof. dr hab. Wanda Olech-Piasecka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, prof. dr hab. Andrzej Falniowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prof. dr hab. inż. Jerzy Wilde z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

PAP – Nauka w Polsce