Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
16.06.2022 aktualizacja 16.06.2022

Manifest Popularyzatora Nauki już gotowy

Źródło: Adobe Stock Źródło: Adobe Stock

Kim w Polsce jest popularyzator nauki, jakie kompetencje powinien posiadać, jakie są najważniejsze i naglące wyzwania stojące przed popularyzatorami nauki w naszym kraju. Takie kwestie porusza Manifest Popularyzatora Nauki, który właśnie trafił do odbiorców.

Manifest Popularyzatora Nauki wypracowali wspólnie naukowcy, popularyzatorzy, przedstawiciele mediów i biznesu podczas tegorocznego Kongresu Nauka i Media, który odbył się w marcu w Warszawie. Teraz gotowy dokument trafia do odbiorców. Jest dostępny tutaj.

"Od ponad dekady popularyzacja nauki odbywa się w Polsce swobodnie, ale nieuporządkowanie. Postanowiliśmy to zmienić" - mówi dr Monika Koperska, prezes Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, które zainicjowało pomysł stworzenia Manifestu.

Jak czytamy w publikacji, określenie "popularyzator nauki" nie ma gruntownej definicji w Polsce, ani nie jest formalną profesją, wpisaną na listę zawodów. W języku polskim popularyzator nauki to zarówno, dziennikarz, jak i naukowiec oraz inna osoba, która przybliża społeczeństwu zagadnienia naukowe. W języku angielskim mamy określenie "scientific communication" zarezerwowane dla dziennikarzy popularnonaukowych; "science communication", które oznacza naukowca wypowiadającego się z pozycji eksperta w dziedzinie; oraz "scholarly communication", które jest działaniem polaryzacyjnym wewnątrz gremium interdyscyplinarnego zespołu naukowców.

"Poruszając się, w tak opisanej przestrzeni, zdecydowaliśmy, że konieczne jest rozpoczęcie spisywania kompetencji, dobrych praktyk i wyzwań, jakie stoją przed popularyzatorem nauki w Polsce. Mamy nadzieję, że ten dokument, powstały w wyniku kontrybucji wielu znaczących podmiotów, porządkuje świat popularyzacji w Polsce i posłuży, jako wytyczna kolejnych zadań w domenie komunikowania nauki w naszym kraju (...)" - stwierdzają autorzy Manifestu.

W publikacji możemy znaleźć odpowiedzi na pytania: kim w Polsce jest popularyzator nauki, jakie kompetencje powinien posiadać, gdzie znaleźć dobre praktyki, na których można budować kompetencje, jakie są narzędzia popularyzatora. Znajdziemy w niej też przykłady rozmaitych działań popularyzatorskich.

Podczas Kongresu Nauka i Media wskazano też pięć najważniejszych i naglących wyzwań stojących przed popularyzatorem nauki w Polsce. Zaliczono do nich: walkę z fake newsami, potrzebę szkoleń medialnych i systemowego wsparcia popularyzacji, dostosowanie nauki i edukacji do rzeczywistości, wprowadzenie popularyzacji na uniwersytety, zdefiniowanie zawodu popularyzatora nauki.

"Liczymy, że ten dokument stanie się punktem startowym do powstania grup roboczych koncentrujących się nad ich rozwiązaniem. Zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w tym pracach i pisania do nas, Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, w celu kontrybucji i wspólnej pracy" - podsumowują twórcy publikacji.

Serwis Nauka w Polsce jest jednym z patronów medialnych przedsięwzięcia. 

PAP - Nauka w Polsce

ekr/

Załączniki

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024