Jesteśmy o wiele bardziej skłonni do nawiązywania, rozwijania i utrzymywania związków romantycznych, nawet jeśli nam się w nich nie układa, niż do zakończenia relacji - informuje czasopismo Personality and Social Psychology Review.
Co ludzie mogą zrobić, aby poprawić swoje relacje? Czy istnieją sposoby, aby pomóc ludziom wybrać partnerów, którzy są dla nich lepsi, lub budować relacje, które są dla nich lepsze? Odpowiedź na te pytania postanowiła znaleźć Samantha Joel z Uniwersytetu Zachodniego Ontario w Kanadzie.
Badaczka postawiła te pytania, obserwując wiele osób będących w związkach i analizując podjęte przez nich decyzje, gdy w ich relacjach pojawiały się różne trudności. Zauważyła pewien wzorzec - działanie, które prowadzi do długoterminowego związku, wydaje się łatwiejsze, niż działanie które prowadzi do samotności. Joel postanowiła sprawdzić swoje obserwacje za pomocą badania (https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/10888683211025860).
Razem z Geoffem MacDonaldem, psychologiem z University of Toronto w Kanadzie, dokonali przeglądu literatury naukowej na temat tworzenia i utrzymywania romantycznych związków. Zauważyli, że ludzie nie są szczególnie selektywni przy wyborze partnera. Przykładowo, jedno z badań dotyczące szybkich randek wykazało, że uczestnicy zgodzili się na średnio 40 proc. swoich opcji randkowych. Badania wykazały również, że ludzie mają tendencję do przeceniania swojej chęci odrzucenia potencjalnych partnerów, którzy okazywali im zainteresowanie, nawet jeśli zauważyli u nich pewne niepożądane cechy.
Zakochanie się też nie jest rzadkością - ludzie mają tendencję do szybkiego przywiązywania się do swoich partnerów. Badacze przytaczają jedno z badań, do którego zrekrutowano samotnych studentów studiów licencjackich i przez semestr śledzono ich doświadczenia związane z zakochiwaniem się. Wyniki wykazały, że spośród studentów studiów licencjackich zrekrutowanych do dwóch badań podłużnych, 33 proc. stwierdziło, że zakochało się raz w ciągu 12 tygodni.
Tymczasem dla wielu osób decyzja o zakończeniu związku wydaje się być szczególnie trudna, nawet jeśli w związku pojawia się agresja. Jak twierdzą badacze, powodem najprawdopodobniej jest to, że ludzie często doświadczają poczucia winy i innych negatywnych emocji, kiedy decydują się na zakończenie relacji z partnerem. “Zerwanie nie zawsze oznacza koniec. Dlatego często partnerzy wracają do siebie i znów się rozstają, i tak w kółko” - tłumaczy Joel.
“Większość z nas chciałaby się ustabilizować i stworzyć dłuższą relację, więc dokonywane przez nas oceny i podejmowane decyzje wydają się być skoncentrowane na osiągnięcie tego celu” - mówi autorka badania. „Decyzje, które posuwają związek naprzód, wydają się być domyślnymi – łatwiejszymi - opcjami, podczas gdy działania mające na celu zakończenie lub odrzucenie relacji romantycznych, są o wiele trudniejsze do podjęcia” - dodaje.
Oczywiście każda relacja jest inna i zależna od niezliczonej liczby czynników. “Rozważamy możliwość, że bardzo atrakcyjni fizycznie ludzie mogą sobie pozwolić na bardziej wybredne podejście do romantycznych partnerów oraz, że kobiety są bardziej wybredne niż mężczyźni. Wnioski te oparte są jednak na mieszanych dowodach” - mówią badacze.
Naukowcy przytaczają fakt, że obserwowali wybrane osoby i pary mieszkające w Stanach Zjednoczonych. Jak zaznaczają, w różnych miejscach świata ludzie różnie podchodzą do romantycznych relacji - w kolejnych badaniach chcą więc poszerzyć grupę badawczą o ludzi z różnych terytoriów, państw i kultur, aby sprawdzić możliwe inne działania motywujące ludzi do utrzymywania (lub nie) relacji romantycznych.(PAP)
Autorka: Agnieszka Niewińska-Lewicka
anl/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.