Ministerstwo Edukacji i Nauki

29.05.2022
PL EN
10.12.2021 aktualizacja 10.12.2021

Liga Matematyczna: nasze konkursy zmieniają sposób postrzegania matematyki

W szkole matematyka jest postrzegana jako przedmiot trudny. Gdy uczniowie zobaczą, że potrafią rozwiązywać zadania, potrafią wciągnąć się w inną, nieszkolną matematykę dotyczącą np. logicznego myślenia, to odbierają ją zupełnie inaczej - mówi dr Zofia Lewandowska, reprezentująca Ligę Matematyczną im. Zdzisława Matuskiego.

Twórcy projektu Liga Matematyczna im. Zdzisława Matuskiego otrzymali wyróżnienie w konkursie Popularyzator Nauki 2021. Nagrodę odebrały: dr Irena Domnik, dr Zofia Lewandowska, dr Małgorzata Turowska.

 

 

Liga Matematyczna postawiła na trudną do popularyzacji dziedzinę, jaką jest matematyka. Już 20 lat pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych odkrywać matematykę i rozwijać ich umiejętności. Prowadzi m.in. konkursy matematyczne, które pozwalają uczniom na całoroczny kontakt z niestandardowymi problemami matematycznymi. A przy okazji - integruje.

W szkole matematyka jest postrzegana jako przedmiot trudny i tak jest też odbierana przez uczniów. Gdy uczniowie zobaczą, że potrafią rozwiązywać zadania, że potrafią wciągnąć się w inną, nieszkolną matematykę dotyczącą np. logicznego myślenia, uczącą nowych własności to zupełnie ją inaczej odbierają i zaczynają inaczej też odbierać matematykę szkolną - mówi dr Zofia Lewandowska, reprezentująca Ligę Matematyczną im. Zdzisława Matuskiego.

Z konkursem matematycznym organizowanym przez twórców Ligi związane są warsztaty, podczas których przedstawiane są rozwiązania rozmaitych zadań. Konkurs trwa przez niemal cały rok szkolny: od października do kwietnia. Pierwsze trzy miesiące to czas zadań domowych. "Zakładamy, że uczniowie będą mogli skorzystać z różnych pomocy: książek, ale też dyskusji z kolegami, nauczycielami, rodzicami. (...) Rozwiązanie muszą napisać samodzielnie, ale by można było nauczyć się nowych elementów, to wymaga czasu" - opisuje.

Potem jest półfinał, finał i trochę emocji - tłumaczy - ale najważniejsza jest pierwsza część, gdy uczniowie dochodzą do samodzielności w rozwiązywaniu zadań i problemów matematycznych.

"Wiemy, że nasi finaliści, laureaci później studiują matematykę, studiują pokrewne kierunki: informatykę. I to im pomaga w dalszym rozwoju, wyborze dalszej drogi życiowej" - mówi dr Lewandowska.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2022