29.03.2024
07.07.2021 aktualizacja 07.07.2021

Śląskie/ Miasto Żywiec także w kosmosie; jego nazwę otrzymała planetoida

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Żywiec istnieje także w kosmosie. Nazwę miasta otrzymała planetoida nr 551231, którą odkryli mieszkający w Żywcu Michał Kusiak oraz pochodzący z Krakowa Michał Żołnowski – poinformował burmistrz miasta Antoni Szlagor.

„Miło mi poinformować, że powierzchnia Żywca powiększyła się o ok. 5 km kw. Nie chodzi o kawałek ziemi, lecz o kawałek … kosmosu! Dzięki odkrywcom – mieszkającemu w Żywcu Michałowi Kusiakowi oraz pochodzącemu z Krakowa Michałowi Żołnowskiemu udało się odkryć planetoidę nr 551231, która otrzymała nazwę Żywiec!” – podał Szlagor.

Samorządowiec podał, że idea nazwania planetoidy zrodziła się w 2018 r., z okazji jubileuszu 750-lecia miasta Żywca. „Tak długi czas oczekiwania na nadanie nazwy był spowodowany procedurami odbywającymi się w Międzynarodowej Unii Astronomicznej oraz Instytutu Minor Planet Center” – powiedział.

Planetoida ma ok. 1,3 km średnicy i na pełen obieg wokół Słońca potrzebuje 3,6 roku. Znajduje się między Marsem a Jowiszem.

Szlagor zaznaczył, że do tej pory nazwanych zostało 22 tys. spośród 550 tys. numerowanych planetoid. W Polsce zaledwie kilka miast może poszczycić się „własnym” ciałem niebieskim.

„Bardzo serdecznie dziękuję obu odkrywcom, a w szczególności panu Michałowi, który był inicjatorem nadania takiej nazwy dla tego obiektu kosmicznego. Wielkie brawa” – powiedział samorządowiec. (PAP)