Powstaje mikropojazd miejski z wymienną baterią

Fot. PAP/Tomasz Gzell 16.05.2018
Fot. PAP/Tomasz Gzell 16.05.2018

Ma być lekki i łatwy do szybkiego składania i rozkładania, mieć cechy skutera i jednokołowca, a przede wszystkim jeżdzić na baterie, które można wymienić w miejskiej stacji ładowania. Elektryczny mikropojazd LEONARDO powstaje w ramach programu Horyzont 2020. Projekt i symulacje numeryczne wykonają inżynierowie z WAT.

Polscy inżynierowie są odpowiedzialni za opracowanie projektu mechanicznego mikropojazdu i wykonanie niezbędnych symulacji numerycznych. Będą też uczestniczyć w budowie prototypu i jego optymalizacji. Kilkadziesiąt prototypowych pojazdów przetestują wolontariusze w Rzymie i w Eliat, w warunkach rzeczywistego ruchu miejskiego.

Jak informuje rzecznik prasowy uczelni Ewa Jankiewicz, Wojskowa Akademia Techniczna, jako członek międzynarodowego konsorcjum naukowo-badawczego, uzyskała grant i otrzyma 191 tys. euro dofinansowania na zaprojektowanie prototypu innowacyjnego pojazdu do transportu osobistego. Badania naukowe rozpoczną się w marcu 2021 r. i będą realizowane przez 3 lata. Całkowity budżet projektu przekracza 2 mln euro.

„Nowy mikropojazd będzie się wyróżniać kompaktową budową z możliwością szybkiego składania i rozkładania, inteligentną kompilacją cech skutera i jednokołowca (monowheel), niską masą i innowacyjnym systemem zasilania elektrycznego umożliwiającym działanie w trybie autonomicznym lub w nowatorskim trybie współdzielenia baterii” – tłumaczy dr inż. Krzysztof Damaziak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.

Podkreśla, że pojazd zostanie wyposażony w unikatowy system sterowania i obsługi, dlatego przy jego tworzeniu współpracują mechanicy, elektronicy, informatycy i mechatronicy. Produkcją prototypów i komercjalizacją efektów prac badawczo-rozwojowych zajmie się producent motocykli Betamotor.

System współdzielenia baterii umożliwią stacje ładowania rozmieszczone w różnych punktach miasta. Będzie można tam wymienić rozładowaną baterię na nową. Nie trzeba będzie wymieniać całego pojazdu, jak to ma miejsce w obecnie stosowanych systemach współdzielonego transportu

„Cechy użytkowe i niezwykle intuicyjny sposób sterowania na pewno przyczynią się do osiągnięcia przez mikropojazd sukcesu rynkowego” – uważa dr inż. Damaziak.

Liderem konsorcjum jest Universita Degli Studi di Firenze (Włochy). W skład konsorcjum wchodzą również: Verkehrsunfallforschung an der tu Dresden GmBH (Niemcy), Betamotor Spa (Włochy), UNeed.IT Srl (Włochy), Municipalita’ di Roma (Włochy), Eilat Municipality (Izrael), Fundacion TEKNIKER (Hiszpania) oraz Antproject TVIP SL (Hiszpania).

PAP - Nauka w Polsce

kol/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspertka: nowy etap rewolucji cyfrowej to kwestia pięciu lat

  • Zabrze, 13.01.2023. Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, 13 bm. (ad) PAP/Zbigniew Meissner

    Śląskie/ Górnicze muzeum pracuje nad narzędziem AI do analizy dokumentów kopalnianych

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera