19.04.2024
13.08.2020 aktualizacja 13.08.2020

Kolejny ślad prehistorycznego DNA w ludzkim genomie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W ludzkim genomie natrafiono na pozostałości DNA od innego, nieznanego jeszcze gatunku człowieka – piszą naukowcy na łamach periodyku „PLOS Genetics”.

Wiadomo, że dziesiątki tysięcy lat temu nasi odlegli przodkowie krzyżowali się z innymi, nieistniejącymi dziś, gatunkami człowieka. Dwa takie gatunki znamy. Są to neandertalczycy i denisowianie. Oba wymarły kilkadziesiąt tysięcy lat temu.

Okazało się jednak, że to nie wszystko. W genomie człowieka natrafiono na śladowe ilości trzeciego gatunku, który nie został dotąd zidentyfikowany. Być może w przyszłości archeolodzy odkryją kości przedstawicieli tych wymarłych ludzi lub narzędzia, które wytwarzali.

Najnowsze badania przeprowadził zespół naukowców z amerykańskich instytucji naukowych – Cornell University oraz Cold Spring Harbor Laboratory.

Badacze opracowali metodę analizy ludzkiego DNA pod kątem obcych wtrętów, nawet jeżeli ów obcy genom nie jest znany z innych źródeł. W ten sposób zidentyfikowali obecność DNA od trzeciego, nieznanego dotąd, gatunku z rodzaju Homo.

Badanie obecności DNA neandertalskiego i denisowiańskiego w genomie ludzkim może być prowadzone w szerszym zakresie, ponieważ niezależnie od tego kilka lat temu zskwencjonowano genom obu gatunków na podstawie pozostałości kostnych.

Co więcej, metodę można zastosować również do badania krzyżowań innych gatunków w odległej przeszłości, takich jak psy i wilki.

Więcej: https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1008895 (PAP)