Uczelnie i instytucje

Minister nauki o nauczaniu zdalnym: uczelnie zdały egzamin

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Koronawirus wymusił gwałtowne przyspieszenie rozwoju edukacji zdalnej; uczelnie zdały ten egzamin - powiedział podczas konferencji Impact re:action minister nauki Wojciech Murdzek. Zapowiedział też "utrwalanie" wykorzystania nowoczesnych technologii.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek wziął w środę udział w dyskusji "Transformacja edukacji. Nauka ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej!", która odbyła się w ramach konferencji Impact re:action.

Szef resortu nauki mówił, że procesy wykorzystywania na uczelniach zdalnej edukacji zaczęły się już wcześniej, ale dopiero epidemia wymusiła gwałtowne przyspieszenie i umasowienie tych procesów. "Uczelnie zdały egzamin" - ocenił minister.

Jego zdaniem w procesie sprawdziły się zarówno poszczególne osoby, które "musiały przestawić swój sposób pracy", jak i autonomia uczelni. "Były różne metody dochodzenia (do prowadzenia zajęć w systemie edukacji zdalnej - przyp. PAP), ale fakt był taki, że podołaliśmy wspólnie wyzwaniu" - powiedział.

Podkreślił, że rolą ministerstwa w procesie było modyfikowanie ram prawnych, które blokowały szybkie przechodzenie na nauczanie zdalne.

Mówiąc o wykorzystaniu nowych technologii w nauce i szkolnictwie wyższym, podał przykład platformy Navoica do nauczania zdalnego - tzw. kursów MOOC. Na razie jest tam kilkanaście kursów, opracowanych dzięki współpracy uczelni, biznesu i organizacji pozarządowych. Kursów tych będzie najprawdopodobniej powyżej dwustu - zapowiedział.

Wspomniał też o innych rozwiązaniach, jak np. cyfrowa wersja legitymacji studenckich czy technologia blockchain dla dyplomów uczelnianych. "Będziemy starali się utrwalać te zjawiska, by z nowoczesnych technologii korzystać" - powiedział.

Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz Piotr Dardziński, który również brał udział w dyskusji, powiedział: "Kryzys wysyła na tyle mocne impulsy zachęcające do zmian naszych codziennych nawyków, że wynosimy z niego bardzo dużo korzyści. Uczelnie się zmieniły i dalej będą się zmieniać. Przejście na dydaktykę online to jednak pierwszy krok. Sztuką jest uprawiać naukę wirtualnie, w sieci".

Podsumował, że w czasie epidemii "nauka się dzieje online i korzystają z tego wszyscy na świecie". Dardziński wyraził nadzieję, że kiedy epidemia się skończy - to doświadczenia zdobyte w jej trakcie z pracą zdalną usprawnią nawiązywanie współpracy między różnorymi podmiotami, korzystanie z wyników badań czy wiedzy naukowców.

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Wojciech Kamieniecki z kolei zwrócił uwagę, że cyfryzacja i przejście uczelni na pracę zdalną oznacza często większą dostępność do wiedzy dla osób z niepełnosprawnościami. (PAP)

Autorka: Ludwika Tomala

lt/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera