Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
03.02.2020 aktualizacja 03.02.2020

Elektryczne hulajnogi mogą stanowić cyberzagrożenie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Mikromobilne miejskie pojazdy, takie jak elektryczne hulajnogi, wpisały się już w krajobraz wielu światowych metropolii. Okazuje się jednak, że ich używanie wiąże się nie tylko z ryzykiem kontuzji, ale i cyberzagrożeniami.

Naukowcy z University of Texas w San Antonio zmierzyli się z ryzykiem, jakie dla cyberbezpieczeństwa i prywatności stanowią e-hulajnogi i powiązane z nimi usługi oraz aplikacje.

„Sprawdzaliśmy już, jakie ryzyko niesie za sobą używanie takich pojazdów w przypadku bezpieczeństwa pieszych. Podczas tego badania zdaliśmy sobie sprawę, że oprócz tej kwestii, nowy paradygmat transportowy przynosi też ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem i prywatnością” – zauważył Murtuza Jadliwala. Wyniki badania znajdą się w materiałach z 2. ACM Workshop on Automotive and Aerial Vehicle Security (AutoSec 2020), który odbędzie się w Nowym Orleanie.

Jak wyjaśniają badacze, hakerzy byliby w stanie przeprowadzić serię ataków na tego typu urządzenia, choćby w formie podsłuchiwania użytkowników, a nawet włamania się do systemów GPS, aby przekierować jadących do innej lokalizacji. Przestrzegają też przed wyciekami danych.

“Zidentyfikowaliśmy szereg słabych punktów w obecnych systemach, które mogłyby być potencjalnie wykorzystane przez przestępców, począwszy od pozyskiwania prywatnych danych, po narażenie dostawców usług na straty ekonomiczne i zdalne kontrolowanie działania pojazdów” – ostrzega informatyk.

Niektóre elektryczne hulajnogi komunikują się ze smartfonami użytkowników poprzez technologię Bluetooth Low Energy (BLE), która jest podatna na przechwytywanie wymienianych danych.

Usługodawcy otrzymują od użytkowników e-hulajnóg wiele wrażliwych danych, oprócz tych niezbędnych do płatności. Zbierane są m.in. informacje dotyczące lokalizacji i dane na temat poszczególnych pojazdów. Zestawione ze sobą mogą posłużyć do wygenerowania profilu użytkownika, obejmującego preferowane trasy, zainteresowania, a także lokalizację domu czy pracy.

„Miasta doświadczają ogromnego wzrostu populacji. Mikromobilność oznacza transportowanie ludzi w bardziej zrównoważony, szybszy i bardziej ekonomiczny sposób – podkreślił Jadliwala. – Aby zapewnić rentowność branży, firmy powinny myśleć nie tylko o bezpieczeństwie użytkowników i pieszych, ale i o tym, jak ochronić konsumentów i siebie samych przed cyberzagrożeniami i naruszeniem prywatności związanymi z tą nową technologią”. (PAP)

mrt/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024